VR vastaa hämeenlinnalaisten toiveisiin: lisää suoria junavuoroja

25.01.2017 15:56 Ajankohtaista, Mediatiedotteet

VR muuttaa vaiheittain 26.3. mennessä taajamajunavuoroja suoriksi yhteyksiksi Hämeenlinnan ja Helsingin välillä. Muutoksen jälkeen 87% kaikista vuoroista on vaihdottomia.

Suorat taajamajunavuorot Hämeenlinnan ja Helsingin välille aloittavat vaiheittain 26. maaliskuuta mennessä, aikataulukauden vaihtuessa. Muutoksen jälkeen 14 taajamajunaa 20:stä on vaihdottomia. Lisäksi hämeenlinnalaisia palvelee edelleen 26 IC- ja pendolino-junaa päivittäin.

Maaliskuun 26. päivä alkaen suorien vuorojen osuus on 87% koko Hämeenlinnan vuorotarjonnasta. Vaihdottomiksi muutetaan ennen kaikkea sellaiset taajamajunavuorot, jolloin tunnin sisällä ei kulje Hämeenlinnassa pysähtyvää kaukojunaa.

– Vastaamme näillä muutoksilla hämeenlinnalaisten asiakkaidemme toiveisiin matkustusmukavuuden parantamisesta. Jatkossa Hämeenlinnasta Helsinkiin ja takaisin pääsee Riihimäen kautta useimmiten vaihtamatta junaa, sanoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.

Jo joulukuussa VR lisäsi hämeenlinnalaisten suuresti toivomia vuoroja myöhäiseen iltaan ja aikaiseen aamuun. Nämä vuorot ovat osa ministeriön velvoitepakettia ja ovat voimassa joulukuulle 2017. VR on myös lisännyt vaunuja kysytyimmille työmatkavuoroille Helsingin ja Hämeenlinnan välille.

Hämeenlinnalaisilla päivittäin 46 junavuoroa

Hämeenlinnassa on noin 800 000 junamatkustajaa vuodessa ja se on pääradan 19. vilkkain asema. Saman kasvukäytävän varrella sijaitsevalla Riihimäellä, jossa matkustajia on vuosittain noin 2,3 miljoonaa, pysähtyy samat 26 kaukojunaa kuin Hämeenlinnassa. Hämeenlinnan vuorotarjontaan kuuluu päivittäin yhteensä 46 junavuoroa. Työmatkaliikenne aamulla ja illalla ajetaan alle tunnin vuorovälillä.

Riihimäen tiheää työmatkaliikennettä hoidetaan lisäksi lähi- ja taajamajunilla, jonka tarjontaan ja palveluihin asiakkaat ovat tutkimusten mukaan olleet varsin tyytyväisiä. Tämä liikenne on pääosin liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa tai VR:n yksioikeuden vastineeksi velvoittamaa liikennettä. Näin tiheällä vuorovälillä lipputulot eivät riitä kattamaan liikenteen kuluja, vaan haluttu saavutettavuus on järjestetty osin Liikenne- ja viestintäministeriön ostomäärärahojen turvin.

Liittyy aiheeseen: Matkustajaliikenne

Uutisarkistoon