Kaukoliikennejunien matkamäärät jatkavat kasvuaan – lisää vuoroja Helsinki–Turku- ja Turku–Tampere-reiteille

Tänä vuonna kotimaan kaukoliikenteessä on tehty jo 8 miljoonaa matkaa, kasvua koko verkostolla 8 %. Joulukuussa alkavalla aikataulukaudella yhteydet Helsingistä Turkuun ja Turusta Tampereella paranevat lisävuorojen myötä. Uudet vuorot parantavat myös yhteyksiä Turusta Oulun, Jyväskylän ja Porin suuntaan. 

Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle lisätään 12 uutta viikoittaista junavuoroa. Uudet vuorot Helsingistä Turun suuntaan sijoittuvat aamupäiviin, jolloin vuorotiheys on ollut harvempaa. Uudet vuorot Turusta Helsingin suuntaan sijoittuvat vastaavasti alkuiltapäivään. 

Turun ja Tampereen välille lisätään kymmenen vuoroa viikossa. Kello 18.05 Turusta lähtevä vuoro mahdollistaa matkan jatkamisen Ouluun asti nykyistä selvästi myöhemmin. Uudet vuorot Tampereelta Turun suuntaan palvelevat erityisesti työmatkustajia, sillä jatkossa Tampereelta ehtii perille Turun suuntaan jo viideksi klo 15.11. lähtevällä junalla. 

- Tarkastelemme jatkuvasti junavuorojen kysyntää ja suunnittelemme tarjontaa sen mukaisesti. Vahvaan kasvuun kääntynyt junaliikenteen suosio mahdollistaa vuorojen lisäyksen niihin aikoihin, jolloin ratakapasiteetti sen sallii. Rantaradan matkamäärät ovat kasvaneet kesäkuukausina jopa 20 % ja koko vuonna lähes 15 %. Turku–Tampere-välillä uudet vuorot parantavat jatkoyhteyksiä Turusta Pohjanmaalle ja Keski-Suomeen, matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen sanoo. 

Matkamäärät jatkavat vahvaa kasvua jo toista vuotta peräkkäin. Yhteensä matkamäärät ydinreiteillä ovat kasvaneet tänä vuonna 15 %. Erityisen voimakasta kasvu on ollut Helsinki–Oulu-reitillä (+ 60 %), Helsinki–Lappeenranta-reitillä (+ 16 %) ja Helsinki–Tampere-reitillä (+ 15 %). Pietariin liikennöivä Allegro on kuljettanut tänä vuonna 26 % edellisvuotta enemmän matkustajia. 

Elokuussa saatiin liikenteeseen viimeisetkin, vuonna 2014 tilatut ohjausvaunut, jotka toivat kaukojuniin yhteensä noin 1700 uutta, 200 km/h nopeudella kulkevaa asiakaspaikkaa. Uusien vaunujen myötä voitiin lisätä paikkoja helpottamaan erityisesti Helsingin ja Tampereen sekä Helsingin ja Kouvolan välillä liikennöivien aamu- ja iltapäiväjunien ruuhkia. 

Myös matkustus VR:n lähiliikenteessä on kasvanut kesäkuukausina lähes 16 %. Joulukuussa lähiliikenteeseen avataan uusi Hennan asema, jossa pysähtyvät 10.12. alkaen kaikki lähiliikenteen Z-junat. Matka-aika Hennasta Lahteen on vain 14 minuuttia. 

Radan huono kunto pidentää matka-aikaa Itä-Suomessa

Helsinki–Joensuu-vuoroja joudutaan rataosuuden heikon kunnon vuoksi hidastamaan 5-10 minuuttia 10.12.2017 alkaen.

Erityisesti Lappeenranta–Joensuu-välillä on voimassa lukuisia radan heikosta kunnosta johtuvia nopeusrajoituksia, minkä vuoksi rataosan matka-aikaa joudutaan pidentämään.  Rataverkkoa hallinnoi ja kehittää Liikennevirasto, jonka kanssa VR tekee tiivistä yhteistyötä.

- Rataverkon heikko kunto on näkynyt tänä vuonna merkittävästi kaukojunien täsmällisyydessä, joka on kokonaisuudessaan laskenut. Kaikista kaukoliikenteen myöhästymisistä yli puolet johtuu rataverkon heikosta kunnosta. Helsinki–Joensuu-reitin hidastaminen on edellytys täsmälliseen liikennöintiin kyseisellä rataosalla, kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo.  

Uudet aikataulut julkaistaan 12.10. ja ne tulevat voimaan 10.12. Aikataulut ovat voimassa 17.6.2018 asti. 


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu