Oulun uusi varikko otetaan käyttöön vuodenvaihteessa

VR Groupin uusi Oulun varikko toimii jatkossa junaliikenteen Pohjois-Suomen tukikohtana. Nykyaikainen varikko parantaa kunnossapidon laatua ja nopeutta ja siten myös junaliikenteen täsmällisyyttä.

Talviaikana kalustoa voidaan sulattaa lumesta ja jäästä Oulun uudella varikolla. Oulussa onnistuu myös Pendolinojen ja InterCity-junien huolto ja kunnostus. Lisäksi Pohjois-Suomen sinisen taajamajunakaluston kunnossapito siirtyy Turusta Ouluun.

– Kunnossapitotarve Pohjois-Suomessa tulee kasvamaan. Junaliikenne Ouluun lisääntyy, kun Pohjanmaan radan perusparannus valmistuu. Helsinki–Oulu tulee olemaan Pendolino-kaluston pääyhteysväli, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro.

Henkilökunta pääsee työskentelemään nykyaikaisiin tuotantotiloihin, joissa hoituu jatkossa myös niin sanottu operaatiokunnossapito: junien siivous, vesisäiliöiden täyttö, jätevesitankkien tyhjennys ja catering-täydennykset.

Investointi täsmällisyyteen ja asiakastyytyväisyyteen

Oulun uuden varikon rakentaminen aloitettiin kesäkuussa 2012. Kokonaisuus pitää sisällään juna-, huolto- ja ajohallit, joiden yhteispinta-ala on noin 17 500 m². Uudet tilat on mitoitettu kaiken kaikkiaan 300 työntekijälle.

– Rakentamisen kustannukset olivat noin 50 miljoonaa euroa. Oulun varikkohankkeen kaltaisten mittavien investointien rahoitus on mahdollista VR-konsernin uudistusten ja parantuneen kannattavuuden seurauksena, toteaa Mikael Aro.

Varikkohankkeessa on huomioitu kattavasti myös ympäristönäkökohdat. Tiloissa käytetään energiatehokasta led-valaistusta. Lisäksi junien sulatuksessa hyödynnetään veden kierrätystä ja varikon lämmöntuotannossa uusiutuvaa maalämpöä.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu