Perinnejuna Valtteri valmiina VR:n juhlavuoteen

31.01.2012 09:53
VR täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Varsinainen juhlapäivä on 17. maaliskuuta, jolloin aikataulunmukainen junaliikenne Helsingin ja Hämeenlinnan välillä alkoi vuonna 1862. Yksi juhlavuoden kohokohdista on kunnostetun perinnejuna Valtterin valmistuminen. Yleisö pääsee tutustumaan junaan juhlavuoden aikana järjestettävissä tapahtumissa eri puolilla maata. Perinnejunassa on dieselveturi ja puuvaunut Valtterissa on täydellisesti entisöidyt puurakenteiset vaunut. Junan kokoonpanoon kuuluu salonkivaunu, matkustajavaunu, yhdistetty matkustaja- ja kahvilavaunu sekä yhdistetty matkustaja- ja konduktöörivaunu. Dieselvetoisen Dr 13 -veturin ja kulunvalvontalaitteen ansiosta perinnejunalla voidaan liikennöidä kaikilla rataosuuksilla. Valtterin vaunut edustavat eri vuosikymmeninä käytössä ollutta kalustoa. Vanhin vaunu on salonkivaunu 1920-luvulta. Kolmannen luokan matkustajavaunu on peräisin 1940-luvulta ja toisen luokan matkustajavaunut 1950-ja 1970-luvuilta. Dieselveturi on valmistunut vuonna 1965, mutta sen ulkoasu on 1990-luvulta. – Perinnejunan kunnostamisesta päätettiin jo vuosia sitten. Halusimme luoda juhlavuoden kunniaksi kokonaisuuden, jossa olisi erilaisia vaunuja, VR Groupin tekninen johtaja Markku Pesonen kertoo. Perinnejuna kunnostettiin Pieksämäen konepajalla ja Suomen Rautatiemuseossa Hyvinkäällä. – Mukana oli suuri joukko ammattilaisia, muun muassa puuseppiä ja konservaattoreita, Suomen Rautatiemuseon johtaja Matti Bergström mainitsee. – Vaunut palautettiin alkuperäisasuunsa, ja monen vaunun kunnostamisessa jouduttiin menemään rakenteisiin asti. Työtä oli paljon, mutta lopputulos on upea. Valtteri sai nimensä salonkivaunun rakennuttajalta Valtteri on saanut nimensä vuorineuvos Walter Ahlströmiltä (1875–1931), joka oli merkittävä suomalainen teollisuusvaikuttaja. Ahlström on rakennuttanut ainoana suomalaisena yksityishenkilönä salonkivaunun omaan käyttöönsä vuonna 1927. Salonkivaunu on nyt osa Valtteri-junaa. Ahlströmin kuoltua hänen perikuntansa myi salonkivaunun valtiolle, ja se oli ensin kulkulaitosministerin ja sitten VR:n pääjohtajan edustuskäytössä 1990-luvulle asti.

Uutisarkistoon