Uusi sähköveturi testiliikenteessä Suomessa

07.04.2015 11:48 Mediatiedotteet

Siemens on tuonut Suomeen testeihin Vectron-sähköveturin. Euroopassa käytössä olevasta veturityypistä rakennetaan muokattu versio pohjoisen olosuhteisiin. VR Group on tilannut 80 uutta sähköveturia Siemensiltä.

Siemensiltä tilattava veturityyppi räätälöidään Suomen rataverkolle ja haastaviin sääoloihin sopivaksi ja testataan perusteellisesti ennen käyttöönottoa. Kevään ja kesän aikana Suomessa kulkeva Vectron ei vielä vastaa täysin ominaisuuksiltaan VR Groupin käyttöön tulevaa veturia.

Vectron-veturille suoritetaan Suomessa testejä, joiden avulla selvitetään veturin ja telin kulkuominaisuuksia eri nopeuksilla ja erilaisilla rataosuuksilla. Myös sähköveturin uutta kulunvalvontajärjestelmää testataan Suomen rataverkolla.

Testi-Vectron eroaa VR Groupille tulevasta veturista ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään. Pohjoisen haastavien lumiolosuhteiden takia esimerkiksi veturin alustan rakennetta kehitetään, ilmanottoaukot siirretään katolle ja keulaa vahvistetaan. VR Groupille räätälöity veturi toimii jopa 40 asteen pakkasessa.

VR Groupin sähköveturin koeajot Suomessa alkavat suunnitelman mukaan vuoden 2016 alussa. Ensimmäiset kymmenen veturia aloittaa kaupallisessa liikenteessä vuonna 2017. Tavoitteena on, että kaikki 80 veturia toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Investointi luotettavaan ja ympäristöystävälliseen junaliikenteeseen

– Sähköveturikauppa on osa VR Groupin merkittävää kalustoinvestointien sarjaa. Kyseessä on konsernin suurin yksittäinen hankinta, jonka arvo on yli 300 miljoonaa euroa. Siemensin Vectroneilla korvataan vaiheittain ensimmäiset neuvostovalmisteiset sähköveturit, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro.  

– Nämä uudet veturit ovat hieno esimerkki siitä, miten Siemens on rakentanut suomalaista yhteiskuntaa jo 160 vuotta. Vectroneiden ansiosta raideliikenne tehostuu ja siitä tulee entistä ympäristöystävällisempää. Voisi kai sanoa, että olemme sähköisen liikenteen veturi, Siemens Osakeyhtiön toimitusjohtaja Janne Öhman naurahtaa.

Vectronista tulee VR Groupin tehokkain veturi. 6 400 kW:n teho vastaa noin 60–70 perheautoa. Sähköveturi voi vetää reilut 2 000 tonnia painavaa raskasta tavarajunaa. Veturi soveltuu sekä nopeaan, kaksisataa kilometriä tunnissa kulkevaan matkustajaliikenteeseen että raskaaseen tavaraliikenteeseen.

Uudet sähköveturit parantavat VR Transpointin tavaraliikenteen kuljetusten tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Entistä suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa sähkövedolla. Sähkövetureiden ansiosta VR:n matkustajaliikenteen junat kulkevat jatkossa entistäkin nopeammin, varmemmin ja energiatehokkaammin.

Lisätietoja veturista löytyy sähköveturin verkkosivuilta.

Liittyy aiheeseen: VR Group

Uutisarkistoon