VR Groupin panostukset täsmällisyyteen näkyvät

• Junaliikenteen täsmällisyys parani alkuvuonna oleellisesti viime vuoteen verrattuna • Junaliikenteen henkilökilometrit kasvoivat 4,5 prosenttia toisella vuosineljänneksellä • VR Transpoint keskittyy massatavaralogistiikan kehittämiseen ja myy kappaletavaralogistiikan liiketoiminnan Itellalle VR-konsernin liikevaihto kasvoi toisella vuosineljänneksellä. Kasvua tapahtui erityisesti matkustajaliikenteessä ja infrarakentamisessa. Konsernin tulos jäi hieman viime vuodesta. Tulosta heikensivät henkilöstö- ja kalustokulujen kasvu. – Tuloksessa näkyvät panostukset täsmällisyyden parantamiseksi. Matkustajaliikenteen uusi lippujärjestelmä ja logistiikan tuotantorakenteen muutokset antavat konsernille aiempaa paremmat edellytykset vastata kilpailuun, toimitusjohtaja Mikael Aro toteaa. VR-konsernin liikevaihto oli toisella vuosineljänneksellä 361,7 miljoonaa euroa (350,3) ja vuoden alusta 693,4 miljoonaa euroa (683,1). Liikevaihdon kasvu vuosineljänneksellä oli 3,2 prosenttia. Vuosineljänneksen liikevoitto oli 4,1 miljoonaa euroa (6,9) ja vuoden alusta -14,6 (-3,5) miljoonaa euroa. Vuosineljänneksen tulos oli 3,2 (4,8) miljoonaa euroa ja vuoden alusta -10,9 (-3,4) miljoonaa euroa. Matkustajaliikenne kasvoi ja täsmällisyys parani Matkustajaliikenteessä on panostettu voimakkaasti junaliikenteen täsmällisyyden kehittämiseen. Täsmällisyys paranikin oleellisesti viime vuoteen verrattuna; alkuvuonna aikataulun mukaisesti määräasemalle saapuneiden junien osuus kaukoliikenteessä oli 85,6 prosenttia (70,7) ja lähiliikenteessä 93,2 prosenttia (89,0). Myöhästymisraja on kaukoliikenteessä viisi ja lähiliikenteessä kolme minuuttia. Matkustajaliikenteessä tehtiin vuosineljänneksellä yhteensä 22,2 miljoonaa matkaa (21,6), jossa on kasvua 2,8 prosenttia. Eniten kasvoivat junaliikenne Venäjälle sekä linja-autoliikenne. Matkustajaliikenteen liikevaihto kasvoi 4,3 prosenttia – se oli toisella vuosineljänneksellä 124,9 (119,8) miljoonaa euroa ja vuoden alusta 251,6 (240,9) miljoonaa euroa. Junaliikenteen henkilökilometrit kasvoivat 4,5 prosenttia toisella vuosineljänneksellä. Henkilökilometrit kasvoivat enemmän kuin junamatkojen määrä, eli keskimäärin matkat pitenivät. VR:n verkkokaupan suosio on kasvanut selvästi syksyllä 2011 käynnistyneen hinnoittelu-uudistuksen jälkeen. Verkkokaupan osuus kaukoliikenteen myynnistä oli alkuvuonna 34,6 prosenttia, kun koko vuoden 2011 vastaava osuus oli 23,7 prosenttia. Myös automaateista ostettujen matkalippujen osuus on kasvanut. Logistiikassa laskua, infrarakentaminen nousee Logistiikan liikevaihto ja kuljetetut tonnit laskivat toisella vuosineljänneksellä. Toimialan liikevaihto oli vuosineljänneksellä 153,4 miljoonaa euroa (156,9) ja vuoden alusta 292,2 (297,9) miljoonaa euroa. Vuoden alusta laskien kuljetettuja tonneja oli 21,1 miljoonaa, mikä tarkoittaa 0,7 prosentin laskua viime vuoteen verrattuna. Autoliikenteen kuljetusten vähenemiseen vaikuttivat Puolan, Tsekin ja Slovakian yhtiöiden myynnit. Kotimaan kappaletavaran kuljetukset kasvoivat alkuvuonna 2,6 prosenttia. Junaliikenteessä kuljetusmäärät olivat viime vuoden tasolla. VR Group ja Itella sopivat osavuosikatsauskauden jälkeen kaupasta, jossa Itella ostaa VR-konsernin kappaletavaralogistiikan liiketoiminnan. Kaupan piiriin kuuluvan kappaletavaralogistiikan liikevaihto on noin 130 miljoonaa euroa ja Itellaan siirtyvän henkilöstön määrä reilut 800. Infrarakentamisen liikevaihto kasvoi. Se oli toisella vuosineljänneksellä 56,6 (49,2) miljoonaa euroa ja vuoden alusta 97,0 (96,3) miljoonaa euroa. VR Trackin suurin yksittäinen urakka on allianssimallilla toteutettava Lielahti–Kokemäki-rataosan perusparannus. Kehittämisvaiheen päätyttyä Liikennevirasto teki päätöksen toteutusvaiheen aloittamisesta. Toteutusvaihe alkoi 1. kesäkuuta, ja 73,9 miljoonan euron urakka valmistuu vuonna 2015. Lue koko osavuosikatsaus VR-konsernin verkkosivuilta

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu