VR Transpoint investoi rautatielogistiikkaan – kehitteillä uuden sukupolven vaunukalusto Finnowagon

20.05.2016 08:43 Mediatiedotteet, Ajankohtaista

VR Transpoint on aloittanut yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight GmbH-kalustotoimittajan kanssa uudentyyppisten tavaravaunujen kehittämisen suomalaiseen rautatielogistiikkaan. Tavoitteena on luoda uusi, muunneltava kalustotyyppi, jossa on erikseen vaunualusta ja kuormatilat. Uudet vaunumallit on nimetty Finnowagoneiksi.

– Tavoitteenamme on palvella rautatielogistiikan asiakkaita entistä tehokkaammin ja joustavammin. Tällainen modulaariratkaisu tuo uutta ketteryyttä logistiikkapalveluihimme. Asiakkaan kuljetustarpeen muuttuessa vain kontti vaihdetaan ja kuljetuksia voidaan jatkaa samalla alustalla nopeasti, logistiikkajohtaja Rolf Jansson toteaa.

Vaunualusta kontteineen on painoltaan kevyempi kuin nykyiset vaunuratkaisut. Tämä mahdollistaa tarvittaessa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen, mikä lisää rautatiekuljetusten tehokkuutta ja kilpailukykyä.

Yhteistyösopimus sisältää Suomen rataverkolle sopivan prototyypin kehittämisen, ja prototyypin hyväksymisen jälkeen 50 vaunualustan tilauksen sekä niihin tarvittavien konttien leasingin. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Ensimmäiset vaunut ovat liikenteessä arviolta loppuvuodesta 2017.

- Yhteistyö Innofreightin kanssa jatkuu vaunukehitystyön jälkeen edelleen konttikaluston kehittämisen osalta.

VR Transpointin arvion mukaan muunneltavaa, modulaarista kalustoa tarvitaan lähes kaikkiin liiketoiminta-alueisiin, joilta yhtiö hakee kasvua kuten esimerkiksi kaivos- ja bioenergiatoimialat. Uusilla vaunuilla myös korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kalustoa esimerkiksi säiliövaunujen osalta. Tulevien vaunujen lopulliset määrät vahvistuvat hankkeiden edetessä ja tarpeiden tarkentuessa.

Innofreightin kalustoa käytetään laajasti Euroopassa, ja muunneltavilla modulaarivaunuilla kuljetetaan tavaraa vuositasolla noin 25 miljoonaa tonnia. Suomessa Innofreightin konttikalustoa on käytetty mm. rautapasutteen sekä pyriitin kuljetuksissa jo usean vuoden ajan, ja kokemukset esimerkiksi talvikuljetuksista ovat erittäin hyviä.

 

Liittyy aiheeseen: Logistiikka

Uutisarkistoon