VR uudistaa myyntikanavansa – kehitystyötä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa

Uudistamme myyntikanaviamme ja digitaalisia palveluitamme entistä paremman asiakaskokemuksen takaamiseksi. Osana uudistustyötä käynnistimme Reissupaketti-pilotin, jossa usein matkustavista asiakkaista koostuva testiryhmä pääsee kokeilemaan uusia tuotteita ja lipunmyynnin tapoja.

Junamatkailijoiden odotukset digitaalisia palveluita kohtaan ovat kasvaneet ja liput ostetaan jo nyt valtaosin verkkokaupasta tai mobiilisovelluksesta. Haluamme palvella asiakkaitamme kaikissa kanavissa parhaalla mahdollisella tavalla. Osana myyntikanavien uudistustyötä toteutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa Reissupaketti-pilotin, jossa rajattu, usein matkustavien testiryhmä pääsee kokeilemaan ja kehittämään ensimmäistä versiota uudistettavista myyntikanavistamme. 


-Pilottiin on kutsuttu mukaan usein matkustavia asiakkaitamme, jotka reissaavat välillä Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku. Toiveenamme on saada pilottiin mukaan 600 aktiivista käyttäjää, joiden kanssa kehitystyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä. Yhteiskehitys asiakkaiden kanssa kuvastaa myös uudenlaisia toimintatapojamme, joissa kehitystyötä tehdään asiakaskeskeisesti ja ketterästi, VR:n digijohtaja Antti Kleemola.

Pilotissa kokeillaan myös uudenlaista lipputuotetta 


Reissupaketti-pilotissa kokeillaan myös uudenlaista usein matkustavan lipputuotetta, joista valittavana on kolme eri palvelutasoa: Supersäästö, Perus ja Premium. Asiakas voi ostaa 10-50 matkaa 30-180 päivän voimassaoloajalla. Mitä tiheämmin asiakas matkustaa, sitä edullisemmaksi yhden matkan hinta muodostuu. Pilotoitavassa mobiilisovelluksessa ja verkkokaupassa matkan lipun ostaminen, maksaminen ja peruuttaminen sekä paikan varaaminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi.


-Pilottikäyttäjät saavat kokeiluun uusia toiminnallisuuksia ja parannuksia nopealla sykkeellä. Palvelua kehitetään ja testataan asiakkaiden kanssa pilotin ajan keräämällä aktiivisesti palautetta ja haastattelemalla niin asiakkaita kuin meidän omia asiantuntijoita. Haluamme tarjota asiakkaillemme lisää joustavuutta ja huolettomuutta. Tähtäimessämme on täyden kympin digipalvelut ja ensiluokkainen asiakaskokemus, Kleemola kiteyttää.


Reissupaketti-pilotti auttaa myyntikanaviemme uudistuksessa, kun palvelua jatkokehitetään asiakkailta saatavan palautteen perusteella. Tavoitteenamme on, että pääsemme lanseeraamaan uusitut myyntikanavat vuoden 2019 keväällä. 

 

VR:n myyntikanavat

  • VR myy junalippuja vr.fi-verkkosivuilla, VR mobiilisovelluksessa, lippuautomaateissa, VR:n lipunmyyntipisteissä, R-kioskeissa, asiakaspalvelukeskuksen puhelinpalvelussa, kaukoliikenteen junissa ja matkatoimistoissa.
  • Itsepalvelukanavien osuus on kasvanut nopeasti. Kaikista ostetuista lipuista noin 80 % ostetaan itsepalvelukanavista.
  • Suosituin myyntikanava on vr.fi-verkkokauppa, josta tehtiin viime vuonna noin 3,6 miljoonaa ostoa.
  • Nopeimmin kasvava kanava on mobiilikanava. VR mobiilisovellus on ladattu yli 550 0000 kertaa.
  • Myyntikanavien uudistustyössä uusitaan kaikki myyntikanavat vaiheittain lippuautomaatit mukaan lukien.

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu