VR uudisti junakalustoaan merkittävästi

19.07.2012 23:42
VR on uusinut junakalustoaan merkittävästi, kun se on lisännyt kaikki 40 uutta kaksikerroksista päivävaunua liikenteeseen. Uusien vaunujen myötä junalla on entistäkin mukavampi matkustaa ja IC-junavuorot kattavine palveluineen ovat yhä useamman matkustajan saatavilla. Perheet ja liikuntarajoitteiset matkustajat saavat nyt erityispalvelua yhä useammassa junassa. Reiteillä Turku–Tampere, Kajaani–Oulu, Tampere–Jyväskylä–Pieksämäki ja Kouvola–Kajaani voi valita IC-junan entistä useammin. Kajaanin ja Oulun välillä voi ensimmäistä kertaa matkustaa junassa, jossa on inva-palvelut. Uusissa vaunuissa asiakkaiden matkustusmukavuus on otettu huomioon monin tavoin. Vaunuissa on ilmastointi, suljettu wc-järjestelmä, pistorasiat ja langaton nettiyhteys. Vaunuihin on helppo nousta, koska lattiat ovat matalat. Uudet vaunut ovat myös entisiä turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä. Esimerkiksi melutaso on alhaisempi kuin vanhemmassa junakalustossa. VR tilasi Transtechilta 40 kaksikerroksista matkustajavaunua vuonna 2010. Vaunut on lisätty liikenteeseen vaiheittain kesästä 2011 alkaen. Vaunuista kymmenen on palveluvaunuja, joissa on muun muassa lasten leikkitila ja paikat liikuntarajoitteisille matkustajille. Uudet vaunut ovat samaa perhettä vuodesta 1998 alkaen hankittujen kaksikerrosvaunujen kanssa. VR korvaa asiakkaiden suosimilla kaksikerrosvaunuilla vaiheittain käytöstä poistuvat siniset vaunut, jotka ovat tulossa teknisen käyttöikänsä tiensä päähän. Uusissa vaunuissa voi matkustaa kaikilla IC- ja IC2-junareiteillä ympäri Suomen. Uusien vaunujen myötä IC-junia voidaan lähivuosina ajaa 200 kilometrin tuntinopeudella, jos rataverkon kunto ja nopeusrajoitukset sen sallivat. Ohjaus- ja ravintolavaunuja valmistetaan VR jatkaa kaluston uudistamista lähivuosina. Ensimmäiset ohjausvaunut nähdään rataverkolla vuoden 2013 lopulla. Uusissa ravintolavaunuissa voi matkustaa vuoden 2014 alkupuolella. VR on tilannut 12 ohjausvaunua ja 15 ravintolavaunua. Kaikki vaunut ovat kaksikerroksisia. Ohjausvaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa. Vaunut tulevat useasti suuntaa vaihtaviin lyhyen matkan IC2-juniin. Ne matkaavat pääsääntöisesti Helsingistä Kouvolaan, Turkuun ja Tampereelle. Ravintolavaunut palvelevat pääasiassa pitkän matkan kaukojunissa. Ohjausvaunuja valmistetaan parhaillaan Transtechin tehtaalla Kajaanissa. Ravintolavaunujen valmistus aloitetaan vuoden lopulla. Koska molemmat vaunutyypit ovat Suomessa uudenlaisia, on vaunuja suunniteltu huolellisesti. Asiakkaat ja VR:n henkilöstö ovat osallistuneet suunnitteluun testaamalla vaunuista rakennettuja oikeankokoisia malleja.

Uutisarkistoon