Biljetterna säljs nu: I december ökar VR på antalet tågturer med flera hundra till olika delar av Finland

Tågförbindelserna blir märkbart bättre i olika delar av landet då VR:s nya tidtabeller träder i kraft 11 december.  Biljetterna till den nya tidtabellperioden släpptes idag. I och med att tågresandet kraftigt ökat uppfyller VR många resenärers önskemål genom ändringarna i de kommersiella rutterna.  Enligt kommunikationsministeriets  beslut om trafiken som omfattas av den allmänna trafikplikten ökas turerna med sammanlagt 239 turer i veckan. Pliktbeslutet gäller i ett år, till december 2017.

VR har i år genomfört många förändringar som gjort att tågresandet kraftigt har ökat i popularitet. VR har tydligt effektiverat sin verksamhet och möjliggjort bestående sänkta biljettpriser och snabbare resetider på kärnrutterna. De utförda åtgärderna har gett en ökning på 8 procent av antal resor inom VR:s kommersiella trafik under det gångna året.

Särskilt kraftigt har antalet resor ökat på följande rutter: Helsingfors–Seinäjoki (+25 %), Helsingfors–Jyväskylä (+10 %) och Helsingfors–Tammerfors (+10 %). Även tågens fyllningsgrad har ökat till över 40 procent på huvudförbindelsesträckorna.

- Det är fint att vi nu kan svara på många av våra kunders önskemål: lägga till efterfrågade rutter och göra förbindelserna snabbare. Vi gav ministeriet ett omfattande förslag om den helhet som utgör trafiken som omfattas av allmän trafikplikt och vi är glada över att de godkände förslaget nästan som sådant, säger Maisa Romanainen direktör för VR:s passagerartrafik.

Ändringar i den kommersiella trafiken: Till Uleåborg på mindre än 5,5 timmar och fler turer till Österbotten, Villmanstrand och Imatra, fler tåg stannar i Kyrkslätt, Bennäs, Lappo och Kauhava.

VR:s kommersiella trafik utgör cirka hälften (44 %) av alla tågturer. I december blir det fler extraturer och stopp enligt kundernas önskemål. Tågförbindelserna norrut blir snabbare än tidigare i och med att byggarbetet på Österbottensbanan framskrider.

• Tågresan mellan Helsingfors och Uleåborg blir 30 min snabbare och den kortaste resetiden är nu under 5,5 timmar.
• Rutten Vasa–Seinäjoki får en morgontur till i båda riktningarna fem gånger i veckan. Turen betjänar arbetsresenärerna. Den nya morgonförbindelsen från Vasa till Seinäjoki fortsätter direkt till Helsingfors och är framme redan kl. 8.33. Dessutom trafikerar kvällens sista tur till Vasa från Seinäjoki två timmar senare, med undantag av fredag, förbindelsen kommer direkt från Helsingfors (avgång 20.27).
• Kyrkslätt får ett stopp till på morgonen och kvällen för att underlätta trafiken i riktning mot Åbo.
• Bennäs får ett stopp på morgonen i riktning mot Helsingfors och ett på kvällen i riktning mot Uleåborg.
• Imatra får en ny tidig morgonförbindelse till Helsingfors med retur från Helsingfors på eftermiddagen. Villmanstrand får en ny eftermiddagsförbindelse.
• Nattåget stannar i fortsättningen i Lappo och Kauhava.
• Bekanta dig med tidtabellerna

VR fortsätter även med anslutningsbusstransporterna mellan Vasa och Seinäjoki samt Kyrkslätt och Karis som inleddes tidigare i år.

De centrala ändringarna i tågtrafiken som omfattas av allmän trafikplikt i när- och regionaltrafiken i Södra Finland.

• Rutten Lahtis–Riihimäki återgår till ett avgångsintervall på en timme. Ökningen är 110 turer i veckan, vilket innebär att trafiken fördubblas.
• Linjerna Helsingfors–Riihimäki (R) och Helsingfors–Lahtis (Z) får nya turer morgnar, kvällar och veckoslut. Sammanlagt 25 fler turer i veckan.
• Regionaltrafiken på rutten Riihimäki–Tavastehus-Tammerfors kompletteras med fyra tågturer då rutten får en ny morgontur och en sen kvällstur i båda riktningarna. På detta sätt förbättras tågtrafiken för dem som åker tåg till arbetet eller sent på kvällen. Sammanlagt 24 fler turer i veckan.
• Sammanlagt 159 fler turer i veckan (17 %)
• Bekanta dig med tidtabellerna


De centrala ändringarna i tågtrafiken som omfattas av allmän trafikplikt i fjärrtrafiken:

• Trafikeringsstrukturen på rutten Joensuu–Pieksämäki förändras. I fortsättningen trafikeras rutten med fyra avgångar som omfattas av allmän trafikplikt i stället för nuvarande två.
• Tågtrafiken mellan Tammerfors och Keuru återgår till 40 turer i veckan i stället för nuvarande 24 turer.
• Tågtrafiken mellan Nyslott och Parikkala utökas med ett morgon- och kvällståg i båda riktningarna. Detta möjliggör en morgonförbindelse från Nyslott till Helsingfors och en kvällsförbindelse från Helsingfors.
• En nu tur läggs tills sex gånger i veckan på rutten Kuopio–Kouvola, en morgontur från Kuopio och en kvällstur tillbaka från Kouvola.
• En extratur på morgonen med returtur på tidig eftermiddag trafikerar från Tammerfors till Björneborg.
• Sammanlagt 80 fler turer i veckan (+32 %)
• Bekanta dig med tidtabellerna


Dessutom inkluderas nattågstrafiken till Åbo samt säsongstrafiken Helsingfors–Kolari och Helsingfors–Rovaniemi i trafiken som omfattas av allmän trafikplikt. Detta innebär att nattågstrafiken i Lappland med undantag av den upphandlade trafiken Rovaniemi–Kemijärvi i sin helhet omfattas av trafikplikten. KM fattade beslut om innehållet i trafiken som omfattas av allmän trafikplikt för ett år, till 9 december 2017.

I och med de ökade resemängderna är VR:s snabba fjärrtrafiksmateriel i fullt bruk. En del av extraturerna inom trafiken som omfattas av allmän trafikplikt sker med regionaltrafikens materiel eller med äldre materiel, som dock inte har alla fjärrtrafikstjänster, så som nätanslutning eller restaurangvagn.

De nya tidtabellerna träder i kraft 11 december. Biljetter finns nu att köpa på alla VR:s biljettförsäljningskanaler.

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group