Jarkko Kulmakorpi

Kiinnostus koneisiin vei kuljettajanpenkiltä kalustopäälliköksi

Jo pienenä herännyt kiinnostus koneisiin on kuljettanut Jarkko Kulmakorven veturinkuljettajanpenkiltä kalustopäällikön tehtäviin. Kun omat kiinnostuksenkohteet on kertonut rohkeasti ääneen, työ on muovautunut tekijänsä mukaan.

 - Rautatiemaailma oli minulle tuttu jo pikkupojasta, sillä isäni oli koko työuransa veturiasentajana. Kaikenlaiset koneet ovat aina kiinnostaneet minua, ja hainkin sitten veturinkuljettajaksi. Kuljettajavuosina opin paljon kalustosta, sillä veturinkuljettajilla on meillä todella hyvä kalustokoulutus myös kansainvälisessä vertailussa. Innostuksen kasvaessa hakeuduinkin opetuskuljettajan tehtäviin pitämään itse kalustokoulutuksia kuljettajantyön ohessa, Jarkko kertoo.

Muutamien kuljettajavuosien jälkeen Jarkko päätti hakea vetopalveluasiantuntijan paikkaa. Pestiin kuului mm. kalustoprojekteja ja suuret määrät tutkinto- ja ammattinäytteiden vastaanottoja.

 - Työn luonne muuttui aika paljon, kun siirtyi kuljettajasta asiantuntijatyöhön. Sain rakentaa työnkuvaani omannäköiseksi ja pääsin mukaan muun muassa uusien Sr3-sähkövetureiden hankintaprojektiin. Oli hienoa tehdä kansainvälistä yhteistyötä ja päästä tutustumaan vetureiden tekemiseen sekä järjestämään erilaisia tyyppitestejä ja koeajoja, Jarkko muistelee.

Työssäni korostuvat turvallisuus ja vastuullisuus. Kaluston on oltava turvallista liikennöidä, niin työntekijöille kuin asiakkaillekin.
Jarkko Kulmakorpi

 

Kaluston parissa työskentely vei mennessään, joten seuraavaksi Jarkko siirtyi kalustopäälliköksi vastaamaan dieselvetureista. Osa rataverkosta sekä monet teollisuusalueet ja ratapihat ovat sähköistämättömiä raidealueita, joissa dieselvetokaluston käyttö on edelleen välttämätöntä. Kalustopäällikkönä Jarkko kehittää kalustoa jatkuvasti liikenteen ja kuljettajien tarpeiden mukaan. Hän vastaa myös junien tankkausverkostosta ja sen ylläpidosta.

  - Työssäni korostuvat turvallisuus ja vastuullisuus. Kaluston on oltava turvallista liikennöidä, niin työntekijöille kuin asiakkaillekin. Dieselvetureiden käyttö rataverkolla suunnitellaan yksittäistä veturia myöten mahdollisimman energiatehokkaaksi. Tällä hetkellä kiinnostavinta on uusien Dr19-dieselvetureiden hankinta. Uusi kalusto rakennetaan juuri meidän tarpeisiimme ja vetureista tulee selvästi vähäpäästöisempiä kuin nykyinen dieselkalustomme, Jarkko iloitsee.

Vaihtelu vahvistaa osaamista

Eri tehtävistä karttunut kokemus on osoittautunut hyödylliseksi uusissa rooleissa. Kuljettajataustansa ansiosta Jarkko pystyy arvioimaan vetokalustoa tarkkasilmäisesti myös työympäristönä, sillä hän tuntee veturit myös omakohtaisesti käyttäjän näkökulmasta.

 - Tunnen veturinkuljettajien arjen haasteet, ja tiedän että pienilläkin parannuksilla kalustossa voi olla iso merkitys viihtyvyyteen - esimerkiksi vaihtamalla istuimen moderniin paineilmaistuimeen. Välillä olen konkreettisesti tuolla ratapihalla pyörittelemässä vetureiden osia ja pyrin sillä tarkkuudella tarttumaan tähän työhön, Jarkko toteaa.

Jarkko on iloinen siitä, että on saanut mahdollisuuksia työskennellä eri näkökulmista omien kiinnostuksenkohteiden parissa ja toteaa, että vastaavanlaisia tarinoita VR:llä on paljonkin.

 - Olen VR:stä erityisen ylpeä siksi, että kaikissa vaiheissa esihenkilöt ovat kannustaneet eteenpäin uusiin tehtäviin oman kiinnostukseni mukaan. Olen tosi tyytyväinen nykyiseen työhöni ja siihen, että saan työskennellä aivan huipputiimeissä. Vaihtelevat tehtävät ovat olleet henkilökohtaisesti minulle hyvä tie, mutta ei sen tietenkään kaikilla tarvitse niin mennä – moni kaverini kuljettajakurssilta viihtyy edelleen todella hyvin veturin puikoissa, Jarkko pohtii.

Jarkon #junaloma-vinkki:

- Turku on suosikkini! Haluaisin käydä kokemassa Kakolan, jossa on nyt mm. uusi hotelli kiinnostavassa miljöössä. Muita suosikkikohteitani Turussa ovat Aurajoki suistoineen sekä S/S Bore -laiva, joka on risteillyt myös Kristina Regina -nimellä pitkin maailmaa. Rautatienostalgisena knoppitietona voin kertoa, että toinen laivan päämoottoreista on ollut edellisessä elämässään VR:n veturin moottori.