Allegro-juna Suomessa

Ensimmäinen Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen tilatuista nopeista Allegro-junista on saapunut Suomeen Alstomin tehtaalta Italiasta. Junan virittely ja paikallaan tehtävät testaukset on aloitettu Helsingissä VR:n Ilmalan varikolla. Loput kolme junaa toimitetaan Suomeen vuoden 2010 loppuun mennessä. Ensimmäisen junan koeajot radalla aloitetaan Suomessa maaliskuun lopussa. Huhtikuussa Allegro siirtyy Venäjälle testattavaksi. Kaikille Allegroille tehdään vastaanottotestit Suomessa ja Venäjällä. Ennen varsinaisen liikenteen aloittamista junien pitää saada tyyppihyväksyntä molemmissa maissa. Matka-aika nopeutuu Allegro-junien aloittaessa liikennöinnin Helsingin ja Pietarin välinen matka-aika lyhenee kolmeen ja puoleen tuntiin nykyisestä lähes kuudesta tunnista. Uutuutena tullaan Allegrossa raja- ja tullitarkastukset tekemään molemmissa maissa kokonaan liikkuvassa junassa. Suunnitelmien mukaan Allegro-junat korvaavat vuoden 2010 lopulla nykyiset Sibelius- ja Repin-junat Pietari–Helsinki-välillä. Allegro-liikenteen aloitus mahdollistaa vaiheittaisen junavuorojen lisäämisen näiden kahden kaupungin välillä. Junassa kaksivirtajärjestelmä Allegro-junassa on kaksivirtajärjestelmä, jonka avulla se voi käyttää sekä Venäjän tasavirta- että Suomen vaihtovirtaverkkoa. Junassa on kahdennettu radiojärjestelmä, joista toinen on tarkoitettu käytettäväksi Suomen ja toinen Venäjän viestintäjärjestelmissä. Junan laitteisto täyttää sekä EU:ssa että Venäjällä voimassa olevat tekniset vaatimukset. Junan suurin matkustajaliikenteessä käytettävä nopeus on 220 kilometriä tunnissa. Allegrossa on seitsemän vaunua ja yhteensä 344 matkustajapaikkaa. Junan 1. ja 2. luokan vaunuissa on säädettävät istuimet, käännettävät pöydät, taskut lehdille, jalkatuet sekä pistokkeet kannettavia tietokoneita ja matkapuhelimia varten. Junassa on ravintolavaunu, palvelut liikuntarajoitteisille, leikkitila lapsille sekä paikat lemmikkien kanssa matkustaville. Koko juna on savuton. Matkustajainformaatiota varten Allegrossa on järjestelmä, johon kuuluvilla kuulutuslaitteilla ja näytöillä voidaan välittää tietoa suomeksi, venäjäksi ja englanniksi. Raja- ja tulliviranomaisia varten junassa on erillinen tila. Rata kuntoon Suomessa ja Venäjällä Matkan nopeuttaminen on edellyttänyt ratainvestointeja Suomessa ja Venäjällä. Suomen puolella kunnostetaan parhaillaan Lahti–Luumäki–Vainikkala-rataosaa. RZD kunnostaa parhaillaan omia rataosuuksia, jotta Pietari–Buslovskaja-välillä voidaan ajaa 200 kilometrin tuntinopeudella. Työ on aloitettu vuonna 2007. Molemmissa maissa ratatöiden on määrä valmistua syksyllä 2010. Allegrot omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiö RZD:n yhteinen kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd. Junien matkustajapalveluista, aikatauluista ja lipunmyynnistä vastaavat operaattorit eli VR ja RZD. Karelian Trains ja Alstom solmivat syyskuussa 2007 toimitussopimuksen neljästä Allegro-junasta. Alstom on toimittanut samantyyppisiä kallistuvakorisia junia jo kymmeneen maahan. Sopimuksen arvo on 120 miljoonaa euroa. Kuva Allegro-junasta on VR:n kuvapankissa

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu