Helsingin päärautatieaseman lippuhallin uudistus etenee

Helsingin päärautatieaseman lipunmyyntihallin uudistustyö etenee. Remontin ensimmäinen vaihe on valmistunut ja lipunmyynnin pääovet avattu jälleen asiakkaille. Lippuhallin uudistuksessa otettiin huomioon asiakkailta tulleet toiveet. – Tavoitteena oli luoda tila, jossa perinne ja nykyaikainen asiakaspalvelu yhdistyvät, matkustajaliikenteen myyntijohtaja Monna Huvilinna kuvailee. Näkyvin muutos on uuden lipunmyyntitiskin käyttöönotto. Remontin yhteydessä tiski siirrettiin ikkunan edestä hallin vastapäiselle seinälle, jolloin julkisivuikkunoista pääsee tilaan luonnonvaloa. VR on viime vuosina uudistanut suurimpien asemien lipunmyyntitiloja vastaamaan nykyistä vihreää yritysilmettä. – Helsingin aseman lipunmyynti kaipasi kokonaisuudistusta, joten laajempi remontti yhdistettiin ilmeen muutokseen, arkkitehti Pirjo Huvila toteaa. – Muutos toteutettiin aseman arkkitehtuurin ehdoilla. Hallin seinät ja katto pestiin ja pintoja restauroitiin kunnioittaen alkuperäistä Eliel Saarisen arkkitehtuuria, Huvila mainitsee. Myös lattiapinnoite uusittiin kokonaan. – 1950-luvulta peräisin ollut tiililaattalattia oli huonossa kunnossa, eikä sitä voitu enää kunnostaa. Hallin lattiaan asennettiin Kurun mustaa graniittia, kun muissa aseman odotushalleissa on käytetty Kurun harmaata, Pirjo Huvila kertoo. Uudistustyö jatkuu vielä lipunmyyntihallin muissa osissa, ja remontin lopulliseen valmistumiseen asti hallilla on supistetut aukioloajat. Lipunmyyntihallin ollessa kiinni junalippuja voi ostaa Kaivokadun puolella keskushallissa sijaitsevista palvelupisteistä. Koko lippuhallin remontin odotetaan valmistuvan maaliskuun aikana.

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu