Kiskobussien lippuautomaatit käyttöön loppukeväästä

VR:n kiskobusseihin asennetaan lippuautomaatit, jotka otetaan vaiheittain käyttöön huhtikuun lopulta lähtien. Automaatista voi hankkia kertalipun junamatkalle. Hiljaisia vuoroja ajetaan jatkossa pelkän kuljettajan voimin.

Kiskobussit ovat taajamaliikenteen dieselmoottorijunia. Ne liikennöivät yhteysväleillä Iisalmi–Ylivieska, Jyväskylä–Seinäjoki, Tampere–Keuruu, Karjaa–Hanko, Savonlinna–Parikkala ja ensi kesästä lähtien Joensuu–Nurmes.

– Lippuautomaatit otetaan vaiheittain käyttöön kevään ja kesän aikana ensin Karjaan ja Hangon sekä Savonlinnan ja Parikkalan välisillä rataosuuksilla. Aluksi automaatissa voi maksaa vain kortilla, kertoo VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.

Automaatti sijoitetaan junan toisen päädyn matkustajaosastoon. Automaatista voi hankkia Eko-luokan kertalipun eli Peruslipun. Lipun voi ostaa myös kiskobussimatkaa pidemmälle matkalle. Lippuja löytyy aikuiselle, lapselle, eläkeläiselle, opiskelijalle ja siviilipalvelusmiehelle sekä pyörän ja lemmikin kuljettamiseen. 

Käyttöönottovaiheen jälkeen lippuautomaatissa käyvät samat maksuvälineet kuin normaalisti junassa. Automaatissa voi maksaa pankkikorteilla ja yleisimmillä luottokorteilla, Visa Electronia lukuun ottamatta. Automaatti vastaanottaa myös kolikoita sekä seteleitä 50 euroon asti.

Matkalipun voi hankkia kiskobussin lippuautomaatin lisäksi myös etukäteen useista VR:n myyntikanavista: verkkokaupasta, VR Mobiilista, asemien lippuautomaateista, palveluasemien lipunmyynnistä, VR Asiakaspalvelusta ja jatkossa myös R-kioskeilta.

Uuden toimintamallin tavoitteena junatarjonnan takaaminen

– Kun kiskobussien lippuautomaatit ovat toiminnassa ja niiden käytöstä on saatu kokemusta, hiljaisimmat vuorot ajetaan ilman konduktööriä. Näin voidaan parantaa vuorojen kannattavuutta ja paremmin taata junatarjonta osuuksilla, joiden matkustajamäärät ovat vähäiset, Vanhanen toteaa. 

– Tämä toimintamalli oli tavoitteena jo kiskobusseja hankittaessa. Kokeilimme kuljettajan hoitamaa rahastusta muutama vuosi sitten, mutta päädyimme lippuautomaattiin. Suunnitelmissa ei ole laajentaa automaattien käyttöä muihin juniin.

Opasteet junassa ohjaavat lippuautomaatin käyttöön. Matkustajia ohjeistetaan myös junakuulutuksin. Etukäteen ostettu lippu luetaan itsenäisesti viivakoodin avulla automaatin lukijalla matkan alkaessa.

– Ymmärrämme, että toimintatapa on monelle uusi. Lippuautomaatit ovat kuitenkin yleisesti käytössä junissa useassa Keski-Euroopan maassa. Helsingin metroasemallakin lippu hankitaan automaatista ennen laiturialueelle menoa, Vanhanen muistuttaa.   

Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on liikkunut vuosia junavaunuja ilman konduktööriä. Matkustamohenkilökuntaa ei ole myöskään metrossa, eikä yleisesti useiden muidenkaan maiden lähi- tai taajamajunaliikenteessä. 

Matkustajien ohjeistamiseen ja turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Veturinkuljettaja auttaa tarvittaessa liikuntaesteisiä asiakkaita ja opastaa matkustajia häiriötilanteissa. Jokaisessa kiskobussiyksikössä on myös hätäpuhelin ja -jarru.



VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu