Pendolino-junien talviluotettavuutta parannetaan

19.08.2011 00:37
VR ja junanvalmistaja Alstom Transport aloittavat kolme vuotta kestävät Pendolino-junien tekniset muutostyöt. Tavoitteena on, että muutostöiden myötä junamatka Pendolinolla sujuu luotettavammin, nopeammin ja täsmällisemmin erityisesti talvisin. VR:llä on yhteensä 18 Pendolino-junaa. Muutostöiden tavoitteena on vahvistaa niitä Pendolinon ominaisuuksia, jotka tekevät siitä nopeimman junan kotimaan liikenteessä. Pendolinoilla voidaan ajaa jopa 220 kilometrin tuntinopeudella, kun rataverkon kunto sen sallii. Matkustajille muutostöiden pitäisi näkyä parempana täsmällisyytenä ja lyhyempinä matka-aikoina. Pendolinon nopean ajon mahdollistaa junassa käytettävä kallistusjärjestelmä, jonka ansiosta junalla voi ajaa kaarteissakin nopeammin kuin muilla junilla. Muutostöillä kallistusjärjestelmää parannetaan niin, että se kestää paremmin lunta ja jäätä. Junan alusrakenteisiin asennetaan sulatusputket, mikä tehostaa junien sulattamista jäästä ja lumesta varikolla. Alusrakennetta myös vahvistetaan niin, että se kestää talviolosuhteita aiempaa paremmin. Useampia vaihdottomia ja nopeita junavuoroja Pendolino-junan keulaan vaihdetaan uudenmalliset kytkimet, minkä myötä Pendolinon kaksi junayksikköä voidaan kytkeä nopeasti yhteen kesken matkan Tampereella, Kouvolassa ja Seinäjoella. Muutoksen johdosta aikataulut ja vuorotarjonta voidaan suunnitella niin, että useammalta paikkakunnalta voi matkustaa useammin nopeasti ja ilman junanvaihtoa Helsinkiin. Kun kaksi junayksikköä voidaan kytkeä yhteen, varmistetaan myös, että vilkkaimmilla yhteysväleillä ja suosituimpina matkustusaikoina asiakkaille on nopeassa Pendolinossa tarpeeksi istumapaikkoja. Yhteenkytkentä vähentää myös osaltaan ruuhkaa Helsingin ratapihalla, kun kahden junan sijasta junia on vain yksi. Pendolinon kaksi kuusivaunuista junayksikköä voidaan kytkeä yhteen niin, että syntyy pitkä 12-vaunuinen juna. Yhdessä junayksikössä on 300 paikkaa. Tällä hetkellä Pendolinoja kytketään yhteen junan lähtöpaikkakunnilla Helsingissä, Turussa, Oulussa ja Joensuussa sekä 31. lokakuuta alkaen Jyväskylässä ja Kokkolassa. Junia ei toistaiseksi kytketä yhteen matkan varrella. Pitkiä junia jaetaan kahtia Tampereella ja Kouvolassa lähtemään eri määränpäihin. Junien muutostyöt tehdään pääasiassa vuosina 2012–2014, ja niiden kokonaiskustannus on noin 10 miljoonaa euroa, josta VR:n osuus on noin puolet. Pendolinot liikennöivät suosituimmilla reiteillä erityisesti ruuhka-aikoina ja pysähtyvät vain isoimmilla asemilla. Pendolinossa on kattavat palvelut. Junissa on business-luokka, ravintolavaunu, erityispaikkoja vammaismatkustajille ja lemmikin kanssa liikkuville sekä langaton internet-yhteys kaikkialla junassa.

Uutisarkistoon