Pohjolan Liikenne tuo 19 bussia ja biodieselin pääkaupunkiseudun liikenteeseen

Pohjolan Liikenne tuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen 19 linja-autoa ja biodieselin uutena polttoaineena. Linja-autojen hankinnassa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, ergonomiaan ja matkustusmukavuuteen. Espoon sisäiseen ja seutuliikenteeseen syyskesällä 2011 tulevien autojen ajamiseen yhtiö tarvitsee noin 45 uutta kuljettajaa. Linja-autojen tilaaja HSL kilpailutti liikennöitsijät tällä kertaa uusilla laatukriteereillä, joissa se painotti aiempaa enemmän alhaisia hiilidioksidipäästöjä ja lähipäästöjä. Biopolttoaineen ansiosta kasvihuonepäästöt vähenevät noin 75 prosenttia, hiukkaspäästöt 30 prosenttia ja typen oksidit 10 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Pohjolan Liikenteen käyttämä biodiesel on peräisin jätteistä: raaka-aineena käytetään elintarviketeollisuuden rasvajätettä. Polttoaineena ei käytetä palmuöljystä tai muusta vastaavasta bioraaka-aineesta tuotettua dieseliä. Biodiesel on uusi polttoaine suomalaisessa kaupunkiliikenteessä. Kolmivuotisessa kehitys- ja kokeiluhankkeissa se on kuitenkin osoittautunut hyvin toimivaksi, luotettavaksi ja täysin hallittavaksi energiaratkaisuksi. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko pitää biopolttoaineen käyttöön tehtyjä teknisiä ja kehitysinvestointeja viisaina päätöksinä. – Ne osoittavat, että toimimme vastuullisesti, olemme ajan hermolla ja ohjaamme toimialamme kehitystä, Alanko sanoo. Alanko uskoo, että uudet linjat herättävät kiinnostusta uusia mahdollisuuksia katsastavien kuljettajien keskuudessa. Hänen mukaansa yhtiön edelläkävijyys, moderni kalusto ja liikennöitsijän hyvä maine ovat valttikortteja uusia kuljettajia palkattaessa.

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu