Täsmällisyysprosentit puntarissa raiteilla ja taivaalla

Kulkevatko junat paremmin aikataulussaan Ruotsissa? Entä lentokoneet, pärjääkö VR:n junaliikenne niille täsmällisyydessä?

Junaliikenteen täsmällisyys on Suomessa hyvällä tasolla verrattuna naapurimaahan. Ruotsissa on runsaasti rautatieoperaattoreita, joiden täsmällisyys vaihtelee. 

Myös täsmällisyystilanteen tilastointi eroaa Ruotsissa suhteessa Suomeen. Ruotsissa perutaan runsaasti junia, mutta niitä ei lasketa myöhästyneiksi, kuten meillä. 

Vuonna 2013 kaukoliikenteen täsmällisyys oli Ruotsissa noin 79,5 prosenttia viiden minuutin myöhästymisrajalla. Meillä vastaava luku oli 84,7 %, peruutetut junat mukaan lukien.

Lähiliikennettämme vastaavat junat Tukholman, Göteborgin ja Malmön alueilla kulkivat viime vuonna 91-prosenttisesti aikataulussaan. Myöhästymisraja on alle kolme minuuttia pääteasemalla, eikä peruttuja junia ole mukana laskuissa.

VR:n lähijunat ylsivät pääkaupunkiseudulla 95,8 prosentin täsmällisyyslukemiin. Myöhästymisrajana pidetään alle kolmea minuuttia lähtö- tai määräasemalla. Perutut junat on huomioitu prosenteissa.  

Juna on lentokonetta varmempi valinta   

Junaliikenne on selvästi täsmällisempää kuin lentoliikenne, vaikka Suomessa lentoliikenteen täsmällisyys onkin kansainvälisesti katsottuna erittäin hyvällä tasolla.

Lentoliikenteessä käytetään yleisesti 15 minuutin myöhästymisrajaa. Täsmällisyystilastoihin ei lasketa lentojen peruutuksia.

Suomessa alle yhdeksän kymmenestä lennosta lähtee matkaan tai saapuu perille määränpäähänsä täsmällisesti, korkeintaan 15 minuuttia aikataulustaan poiketen.

Jos VR:n junaliikenteen täsmällisyyden tilastoinnissa käytettäisiin samaa 15 minuutin täsmällisyystasoa eikä peruutuksia laskettaisi mukaan, pääsimme noin 95 prosentin lukemiin.

Lue lisää junaliikenteen täsmällisyydestä Ruotsissa

Tutustu Finnairin tiedotteeseen, jossa on kerrottu myös täsmällisyydestä


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu