VR Groupin maine positiivisilla raiteilla – työ asiakaskokemuksen eteen jatkuu

VR Group sai mittaushistoriansa parhaan tuloksen tuoreessa Luottamus&Maine-tutkimuksessa, jossa suomalaiset arvioivat vastuullisuuden yhtiön keskeiseksi vahvuudeksi. Erityisesti tuotteisiin ja palveluihin liittyvät käsitykset ottivat harppauksen eteenpäin.

– On ilahduttavaa, että yhtiömme nousujohteinen mainekehitys jatkui jo neljättä vuotta peräkkäin, myös poikkeuksellisen korona-ajan keskellä. Kiitos tästä kuuluu erityisesti henkilöstöllemme. Sana myönteisistä asiakaskohtaamisista on selvästi kiirinyt eteenpäin, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson miettii.

VR Group ylsi T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa mittaushistoriansa parhaaseen kokonaistulokseen, joka oli 3,28 asteikolla yhdestä viiteen. Arvosana oli vuotta aiemmin 3,22.

– Uskon, että taustalla on jatkuva asiakaskokemuksen parantaminen. Olemme valmiita uudistumaan, kun sille on tarvetta, ja kehittämään toimintaamme asiakaslähtöisesti entistäkin laadukkaammaksi. Suunta on oikea, ja pyrimme maineen keskikastista kohti kärkeä.

T-Median tutkimus selvittää vuosittain Suomessa toimivien yritysten mainetta suuren yleisön keskuudessa. Tutkimuksessa mainetta tarkastellaan kattavasti eri osa-alueiden kautta. Tänä vuonna positiivista kehitystä tapahtui useimmilla maineen osa-alueilla, kuten vastuullisuudessa, josta VR Group sai parhaimman arvosanansa 3,59 (2019: 3,52).

– Meille on tärkeää, että suomalaiset kokevat yrityksemme toiminnan ympäristön ja yhteiskunnan kannalta kestäväksi. Vastuullisuuden painoarvo on korostunut strategiassamme entisestään liiketoimintojamme ja kasvualueitamme kokoavana teemana, Jansson kertoo.

– Uskomme, että menestyksemme hyödyttää laajemmin yhteiskuntaa ympärillämme. Kyse on paitsi arjen sujuvasta liikkumisesta ja teollisuuden kilpailukyvyn tukemisesta, myös liikenteen päästöjen vähentämisestä ja ilmastonmuutoksen hillitsemisestä.

Käsitykset VR Groupin tuotteista ja palveluista ottivat tänä vuonna selvän edistysaskeleen tutkimuksessa. Maineen osa-alue sai nyt arvosanan 3,31, kun se vuotta aiemmin oli 3,12.

– Näyttää siltä, että suuri yleisö on huomannut panostuksemme matkustajaliikenteen uusiin digitaalisiin palveluihin. Myös pidemmän tähtäimen parannuksilla vuorotarjontaan ja matka-aikoihin, houkuttelevaan hinnoitteluun sekä kalustoon ja matkustusmukavuuteen on varmasti ollut merkitystä.

Luottamus yhtiöön vahvistui kriisiajan keskellä

Taloudellinen suorituskyky oli vastaajien mielestä yksi VR Groupin vahvuuksista aiempaa paremmalla arvosanalla 3,45 (3,29), vaikka koronakriisi käänsi kaukojunaliikenteen suosion pitkään jatkuneen kasvun dramaattisesti keväällä ja sysäsi tammi-kesäkuun tuloksen tappiolle.

– On selvää, että kriisi on tuonut meille merkittäviä taloudellisia haasteita. Suuri kuva ei kuitenkaan ole muuttunut. Megatrendit ilmastotietoisuuden korostumisesta kaupungistumiseen ovat puolellamme. Strategiamme fokus on kauempana ja kasvussa, Jansson toteaa.

– Haemme aktiivisesti matkustaja- ja kuljetusmäärien kasvua palveluja kehittämällä ja laajentamalla. Kyse on saumattomista matkakokemuksista ja laajemmista logistiikkaratkaisuista. Tutkimme myös uusia mahdollisuuksia niin maantieteellisesti kuin muun raideliikenteen kunnossapidosta ja operoinnista.

Tällä kertaa Luottamus&Maine-tutkimus tiedusteli myös sitä, miten yrityksen toiminta koronaepidemian keskellä on vaikuttanut koettuun luottamukseen. VR Groupin kohdalla luottamus oli vahvistunut.

– Olemme halunneet toimia kriisin keskellä vastuullisesti ja pitää osaltamme Suomen liikkeessä turvaamalla välttämättömät työ- ja asiointimatkustamisen mahdollisuudet sekä teollisuuden kuljetusten sujumisen, Jansson kommentoi.

– Laaja toimenpideohjelmamme turvallisen junamatkustamisen edistämiseksi on tarkoittanut muun muassa sitä, että olemme lisänneet ja tehostaneet siivousta merkittävästi sekä liikennöineet kysyntään nähden runsaalla vuoromäärällä ja kalustolla väljyyden varmistamiseksi. Tutkimustulosten valossa vaikuttaa siltä, että olemme keskittyneet oikeisiin asioihin, hän iloitsee.

T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin kesä-elokuussa sähköisellä kyselylomakkeella. Myöhemmin syksyllä kokonaisuudessaan julkaistavaan tutkimukseen osallistui kaikkiaan lähes 9 000 suomalaista, joista VR-konsernia arvioi tarkemmin reilut 200 vastaajaa.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu