VR osallistuu HSL-lähijunaliikenteen kilpailutukseen – vahvuuksiamme ovat täsmällisyys, turvallisuus ja tehokkuus

VR on mukana kilpailemassa HSL-lähijunaliikenteen operoinnista ja kunnossapidosta vuodesta 2021 eteenpäin. HSL julkisti tänään kilpailutuksen osallistujat ja VR:n lisäksi mukana on 6 ulkomaista operaattoria. VR:n vahva osaaminen ja pitkä kokemus lähijunaliikenteen operoinnista antavat erinomaiset lähtökohdat kisaan. 

- Tavoitteenamme on tietenkin voittaa kilpailu. Viime vuosina tehokkuutemme on parantunut merkittävästi ja olemme kyenneet laskemaan kustannustasoa, samalla kun liikenteen määrä on lisääntynyt merkittävästi. Etujamme ovat myös vahva osaaminen ja kokemus pohjoisten olosuhteiden kaupunkiliikenteestä, kertoo lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä

VR:n ajaman HSL-lähijunaliikenteen määrä on kasvanut 20 % vuonna 2015 tehdystä arviosta. Samalla lähiliikenteen kilpailukyky on parantunut tehokkaamman operoinnin ja onnistuneiden uudistusten ansiosta. Toiminnan tehostuttua yli tavoitteiden VR alensi HSL-liikenteen nykyisen siirtymäkauden sopimuksen hintaa 27 miljoonaa euroa. 

Kansainvälinen luottoluokittaja Standars & Poors vahvisti VR:n taloudellisen suorituskyvyn erinomaisuuden toukokuussa myöntämällä VR-Yhtymälle A+-luottoluokituksen.  

Enemmän asiakaskohtaamisia, vähemmän liputtomuutta

VR on uudistanut toimintaansa reippaasti viime vuosina. Viime kesänä lähijunissa siirryttiin uuteen asiakaspalvelumalliin, jossa lipunmyynnin sijaan konduktöörit keskittyvät asiakaspalveluun ja katsovat matkaliput. Nyt asiakkaita kohdataan lähes 90 % enemmän ja myös liputtomuus on vähentynyt merkittävästi. 

- Olemme myös modernisoineet työkaluja ja prosesseja. Kehitimme esimerkiksi konduktööreille paikannustietoja hyödyntävän työsovelluksen, joka tarjoaa uudenlaista dataa toiminnan tueksi, Sipilä kertoo.  

Lähijunailun suosio kasvaa. Päivittäin kulkee lähes 700 HSL-junavuoroa, joissa matkustaa yhteensä noin 200 000 asiakasta. Asiakkaille on tärkeää sujuva ja turvallinen matkustaminen. 

- Lähijuniemme täsmällisyys on Euroopan huippuluokkaa: tammi-heinäkuussa 96,6 % HSL-lähijunista kulki aikataulussa, vaikka kesällä liikennettä hankaloittivat Pasilan mittavat poikkeusjärjestelyt HELRA-hankkeen osalta, Sipilä jatkaa.  

HSL:n tutkimuksen mukaan lähijunissa matkustetaan myös turvallisesti: vastaajista 96 prosentilla matka sujui ilman järjestyshäiriötä. Eniten turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa näkyvä ja aktiivinen henkilökunta. Lähijunissa kiertääkin asiakkaita opastamassa noin 300 lähiliikennekonduktööriä, liikkuen pareittain junasta toiseen.

Lähijunien  tyytyväisyys on erinomaisella tasolla. HSL:n keväällä 2018 teettämässä tutkimuksessa 88,5 % HSL-lähijunien matkustajista oli tyytyväisiä. 

- Keskitymme jatkossakin sujuvaan operointiin ja toiminnan kehittämiseen, yhdessä henkilöstömme kanssa. Haluamme olla tunnettu maailman toimivimmasta lähijunaliikenteestä, Sipilä lopettaa.  

Lue HSL:n uutinen aiheesta täältä


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu