VR:llä laaja lipunmyyntiverkko

Tämä vastine on alunperin julkaistu Satakunnan Kansassa 21.8.2014.

Kansanedustaja Jari Myllykoski kirjoitti Satakunnan Kansassa (19.8.) VR:n lipunmyynnistä ja Porin matkakeskushankkeesta.

VR:n yleisempiä junalippuja voi ostaa Porissa kaikista R-kioskeista, jotka palvelevat jokaisena päivänä aamusta pitkälle iltaan. Harvemmin ostettuja lippuja saa soittamalla VR:n asiakaspalveluun. Siellä tilatut liput voi noutaa ja lunastaa kioskilta. VR aloittaa lähiaikoina Porissa yhteistyön Matkahuollon kanssa. Sen jälkeen VR:n kaikkia junalippuja, myös harvemmin ostettuja makuu- ja autopaikkalippuja saa Porin linja-autoasemalta. Myös Kelan koulumatkatuettujen kausilippujen ostomahdollisuuksien osalta kehitystyö on käynnissä.

VR on muuttanut tänä kesänä lipunmyyntiverkostoaan. Asemien lipputoimistoja on niiden käytön vähennettyä suljettu 11 paikkakunnalla. Näiden tilalle olemme avanneet yli 600 henkilökohtaisen palvelun myyntipistettä kaikille maamme R-kioskeille. Lisäksi Matkahuollot myyvät kaikkia junalippuja kymmenellä paikkakunnalla, jatkossa siis myös Porissa. Kaikkiaan Porissa on sitten 13 VR:n lippuja myyvää pistettä aiemman yhden sijaan. Lisäksi lippuja saa aseman automaateista, junasta, puhelinpalvelusta, verkkokaupasta ja älypuhelimella VR Mobiilista. VR:llä ei ole koskaan aiemmin ollut näin kattava lipunmyyntiverkko. Asiakkaamme haluavat entistä joustavampia tapoja hankkia lippuja, tähän toiveeseen olemme vastanneet.

Porin matkakeskushankkeella ei ole suoraa yhteyttä junalippujen myyntiin. Jos Poriin rakennetaan eri joukkoliikennemuodot yhdistävä matkakeskus, VR:n lippujen myynti siellä hoituu yhteistyökumppanin, esimerkiksi Matkahuollon, R-kioskin tai muun toimijan avulla. VR:n oman lipunmyyntitoimiston ylläpito ei ole järkevää tilanteessa, jossa lippuja saa joustavammin muista myyntipisteistä.

Ari Vanhanen
Kaukoliikennejohtaja
VR


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu