Ilmastoystävällisesti raiteilla
Raideliikenne on ratkaisevassa asemassa, kun tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen. Raideliikenne tuottaa jo lähtökohtaisesti vähemmän päästöjä ja kuluttaa vähemmän energiaa kuin muut liikennemuodot. Suomen päästöt ovatkin ansiostamme noin kahden Vaasan kokoisen kaupungin verran vähäisemmät.
Vaikka junamatkustaminen on hiilineutraalia ja VR:n juna on jo vihrein valinta, olemme sitoutuneet tekemään ympäristön eteen vieläkin enemmän. Olemme sitoutuneet hallituksen asettamaan kunnianhimoiseen tavoitteeseen, jonka mukaisesti Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen pian sen jälkeen.
Kasvatamme kädenjälkeämme ja autamme asiakkaitamme ja koko yhteiskuntaa laajemmin onnistumaan kestävän kehityksen tavoitteissaan. Tämä on mahdollista, kun junamatkustaminen ja muu joukkoliikenne saavuttavat yhä enemmän suosiota ja vastaavasti teollisuuden tonneja kulkee yhä enemmän rautateillä.
Valtaosa junistamme kulkee sähköllä
95 % matkustajaliikenteen junistamme ja noin 80 % tavarajunistamme kulkee päästöttömästi sähkövedolla.
Jokainen junamatka on hiilineutraali
Kiskobussit ja Kolarin yöjunat kulkevat reiteillä, joita ei ole sähköistetty. Olemme kumonneet näiden reittien aiheuttamat päästöt loppuvuodesta 2019 lähtien.
VR ja Metsä Group tiivistävät vastuullisuusyhteistyötään
Yhtiöt ovat sopineet yhteisestä vuoteen 2030 ulottuvasta tavoitteesta puolittaa yhteistyön piiriin kuuluvien kuljetusten päästöt. Konkreettiset keinot, joilla päästövähennystavoitteeseen päästään liittyvät esimerkiksi rataverkon sähköistyksiin, junakonseptien tehostamiseen ja uusiutuvista raaka-aineista valmistetun dieselin käyttöön. Toimenpiteet vastaisivat Metsä Groupille yhteensä noin 14 000 tCO2e:n vuotuista päästövähennystä, mikä vastaa yli 25 000 keskimääräistä rekkakuljetusta.
Olemme sähköbussiliikennöinnin edelläkävijä Suomessa
Tavoitteenamme on olla puhtaasti sähköbusseilla liikennöivä joukkoliikenneyhtiö vuoteen 2030 mennessä.