Vectron-veturi vetää raakapuukuormaa pohjoisessa

Vectron-veturi 

Vectron- eli Sr3-sähköveturi on VR Groupin uusin, tehokkain ja energiapihein veturi. Suomen haastaviin olosuhteisiin räätälöity veturi soveltuu sekä nopeaan matkustajaliikenteeseen että raskaaseen tavaraliikenteeseen.

VR Group on tilannut Siemensiltä 80 Vectron-sähköveturia, jotka ovat eurooppalaista tekoa. Kyseessä on VR Groupin historian suurin yksittäinen hankinta, jonka arvo on yli 300 miljoonaa euroa. Veturihankinta on osa merkittävää VR Groupin kalustoinvestointien sarjaa. Kyseessä on myös yksi viime vuosien suurimmista veturikaupoista Euroopassa. VR Group korvaa uusilla vetureilla vaiheittain 1970-luvulla hankitut neuvostovalmisteiset Sr1-sähköveturit.

Kotonaan Suomessa

  • Vectron-veturityyppi on räätälöity Suomen rataverkolle ja suomalaisiin sääoloihin sopivaksi.
  • Veturissa on teli, joka soveltuu Suomen 1 524 millimetrin raideleveydelle.
  • Veturi toimii jopa 40 asteen pakkasessa.
  • Veturin alustan rakennetta on kehitetty lumen kerääntymisen välttämiseksi. Kaapelit, antennit ja anturit on suojattu lumelta.
  • Ilmanottoaukot on siirretty katolle, minkä ansiosta pöllyävä lumi ja kosteus eivät kulkeudu rakenteisiin junan kulkiessa.
  • Veturin keulassa on lumiaura. Keulaa on vahvistettu hirvitörmäysten varalta.
  • Myös ohjaamon lämmöneristystä on parannettu.

Energiapihi veturi 

  • Jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon.
  • Veturin energiankulutus seisontatilassa on alhainen, ja uuden tekniikan ansiosta hukkalämpöä syntyy aiempaa vähemmän.
  • Uusien veturien myötä entistä suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla.
  • Veturissa on kaksi dieselmoottoria, joiden avulla voidaan korvata dieselvetureita ratapihoilla, kuormausalueilla ja lyhyillä sähköistämättömillä osuuksilla.
  • Vectronin materiaaleista 98 prosenttia on kierrätettäviä. Vectronin led-ajovalot säästävät energiaa.

Tehokkuutta kuljetuksiin 

  • Uusien sähköveturien myötä entistä suurempi osa rautateiden tavaraliikenteestä voidaan hoitaa sähkövedolla.
  • Veturissa on kaksi dieselmoottoria, minkä vuoksi erillisten dieselveturien käyttöä voidaan korvata esimerkiksi sähköistämättömillä ratapihoilla ja kuormausalueilla.
  • Toimintojen yksinkertaistuminen nopeuttaa kuljetuksia sekä vähentää niiden häiriöherkkyyttä.
  • Kun vetureiden energiatehokkuus paranee ja ylimääräisten veturinvaihtojen osuus vähenee, kuljetusjärjestelmän tehokkuus kokonaisuutena kasvaa.
  • Veturin radio-ohjaustoiminto lisää monikäyttöisyyttä ja tehokkuutta vaihtotöissä.