VR förbättrar tillgänglighet på tåg

VR förbättrar servicen för passagerare med funktionsnedsättning och förstärker samarbetet med olika organisationer. Förbättringen grundar sig på en omfattande enkät som VR utfört i september–oktober. Närmare 400 personer besvarade enkäten. VR har redan en omfattande handikappservice inom kollektivtrafiken. Tjänster har planerats och utvecklats i samarbete med organisationer och myndigheter. Utvecklingen av tjänsterna diskuteras i dag 25.10. under ett möte mellan VR, organisationer och andra intressentgrupper.

Passagerarna är i det hela mycket nöjda med servicen för personer med funktionsnedsättning. På en skala från ett till tio har de flesta betygsatt sin tågresa med en åtta. Utifrån reseupplevelsen säger 83 % av de svarande att de kommer att använda tjänsterna på nytt. En utökning av användningsrätten för assistentbiljetter och bättre information om tjänsterna lyfts fram som utvecklingsobjekt.

En smidig resa för alla är mycket viktigt, så VR strävar nu efter att ännu bättre uppmärksamma olika passagerargruppers särskilda behov. VR har under de senaste åren fokuserat kraftigt på att förnya sin materiel, och tillgängligheten har därmed också förbättrats märkbart. Redan 85 % av fjärrtågen och den största delen av närtågen i huvudstadsregionen är tillgängliga. Andelen tillgänglighetstjänster ökar i nattågen, när tågen som trafikerar till Kolari får nya tillgängliga sovvagnar i december.

Tillgängligare information

Enligt undersökningen finns det ett behov att förnya assistansservicen. Ett önskemål är att assistentbiljetten utökas att gälla för en bredare grupp passagerare med funktionsnedsättning.

Det frågas också efter mer information om VR:s handikappservice på stationerna och tågen. Informationen kunde vara bättre tillgänglig på webben, och det kunde finnas mer information om assistansservice och plattformshöjder på stationerna och transport av hjälpmedel samt klarare anvisningar för rullstolsburna.

Angående materielen önskas bättre möjligheter att använda restaurangvagnarna. Det frågas också efter information angående beställning av restaurangtjänster till rullstolsplatser.

Assistansservicen på stationerna får beröm

Enligt enkäten är man särskilt nöjd med VR:s assistansservice på stationerna. Cirka hälften av de svarande bedömde att det gick väl eller utmärkt att boka assistansservice. Servicen ordnades väl eller utmärkt enligt 74 % av de svarande.

Överlag är man nöjd med servicen av personalen och handikappservicen under resan. Tidtabeller är väl tillgängliga och informativa. Man är också mycket nöjda med tågmaterielen.

VR förbättrar tjänster på många sätt

Utifrån enkätsvaren och en diskussion med olika handikapporganisationer har VR beslutat om att utveckla handikappservicen på många sätt:

  • VR planerar att ta i bruk ett nytt avgiftsfritt servicenummer för passagerare med funktionsnedsättning. 
  • VR utvecklar sina webbsidor så att informationen om olika tjänster hittas enklare och blir mer tillgänglig. 
  • VR förkortar väntetiden för assistansservicen på stationerna under slutet av året.
  • VR utvärderar alternativen för avgiftsfria assistentbiljetter utifrån den feedback man fått.
  • VR har som mål att ständigt upprätthålla en dialog och regelbundna möten med handikapporganisationer. 
  • VR utför årligen en omfattande enkät om handikappservicen för att vidareutveckla sina tjänster.

VR har redan flera tjänster som underlättar resandet

VR erbjuder sina passagerare en rad tillgänglighetstjänster i samband med tågresandet:

  • Assistansservice på 37 stationer
  • Tillgänglig tågmateriel (85 % av alla tågturer i fjärrtrafiken)
  • Rullstolsplatser
  • Tillgängliga sovkupéer
  • Restaurangtjänster till rullstolsplatser
  • Rullstolsplatser i restaurangvagnen i Pendolino-tåg
  • Tillgänglig toalett
  • Anropsknapp vid rullstolsplatser
  • Avgiftsfri assistentbiljett 
  • Stödräcken i tågen
  • Induktionsslinga för hörselskadade
  • Punktskriftskyltar
  • Utrop och infomonitorer
  • Rullstolshissar 
  • Allergikupéer

Mer information om VR:s handikappservice.

 

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group