matkustaja junassa

Lokakuussa yhteensä 1 299 000 kaukoliikenteen matkaa

Lokakuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 299 000 matkaa, noin 29 % enemmän kuin vuoden 2021 lokakuussa, ja -3 % vähemmän kuin lokakuussa vuonna 2019. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat lokakuussa 21 % pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,4 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–lokakuussa on tehty 10,83 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 24,8 miljoonaa tonnia.

"Panostuksemme digitaalisten kanavien kehitykseen on otettu erinomaisesti vastaan asiakkaittemme taholta: VR matkalla -sovellus on saanut arvion 4,5/5 sovelluskaupoissa ja lähes 90 % lipuistamme myydään jo itsepalvelukanavien kautta. Olemme aloittaneet myös ravintolapalveluiden tarjoamisen istumapaikoille, sovelluksen kautta. Uudistus on jo käytössä muutamille reiteillä ja saanut hyvän vastaanoton", toteaa matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.

Kotimaan rautatiekuljetusten volyymeissa nousua lokakuussa

VR Transpointin kotimaan rautatiekuljetusten volyymit nousivat lokakuussa 9 % ja kansainvälinen liikenne laski 73 % viime vuoteen verrattuna. Rautatiekuljetuksissa kokonaiskuljetusvolyymit laskivat lokakuussa 21 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,4 (3,1) miljoonaa tonnia. Tänä vuonna tammi-lokakuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 24,8 (30,8) miljoonaa tonnia, joka on noin 20 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Idän tavaraliikenne loppuu vuoden loppuun mennessä. 

Lokakuun kaukoliikenteen täsmällisyys säilyi tyydyttävällä tasolla

Kaukoliikenteen lokakuun täsmällisyys oli 87 %. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat radasta johtuviin syihin (41 %), muihin syihin (32 %) ja VR-syihin (27 %).

VR:n lähiliikenteessä lokakuun täsmällisyys oli 94,9 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat muihin syihin (51 %), radasta johtuviin syihin (37 %) ja VR-syihin (12 %).

HSL:n lähiliikenteen junat olivat lokakuussa keskimäärin 45 sekuntia myöhässä aikataulusta. Myöhästymisen syyt jakautuvat muihin syihin (57 %), radasta johtuviin syihin (35 %) ja VR-syihin (8 %).

Talveen varaudutaan yhteistyössä ja tarkalla suunnittelulla

Runsaat lumisateet ja pakkaset voivat aiheuttaa haasteita niin junakaluston kuin ratajärjestelmienkin toimintaan. Täsmällisyyden varmistamiseksi kalustolle tehdään vuosittaiset talvihuollot, lisäksi varmistamme riittävästi aikaa juniin kertyvän lumen ja jään sulattamiselle. Erityisen vaikeissa olosuhteissa joitakin junavuoroja voidaan vähentää, jotta muut junat pääsevät liikennöimään aikataulussa ja radan puhdistamiselle lumesta saadaan työrauha. 

”Teemme ennakoivaa työtä todella paljon ja tiiviissä yhteistyössä rataverkosta vastaavan Väyläviraston ja liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin kanssa. Meillä on selkeä työnjako eri osapuolten kesken ja parhaat tulokset saavutetaan yhdessä tekemällä. Pidämme junaliikenteen mahdollisimman täsmällisenä myös haastavimpien talvikelien aikaan”, vt. liikennejohtaja Toni Rinne kertoo.


Tilaa mediatiedotteet sähköpostiisi

Pörssitiedotteet

Pörssitiedotteet löydät täältä

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu Pohjolanliikenne etusivu Avecra etusivu