Matkustajien ostoskäyttäytyminen on murroksessa – VR jatkaa digipalveluihin panostamista ja suunnittelee Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteiden sulkemista

Asiakkaat suosivat junalipun ostossa yhä vahvemmin digikanavia, ja lipunmyynti palvelupisteiden kautta on vähäistä. VR on tehnyt viime vuosina isoja panostuksia digipalveluihin, joihin lipunmyynti myös jatkossa enenevissä määrin painottuu. Suunnitteilla on Hyvinkään ja Järvenpään asemien palvelupisteiden sulkeminen.

Niin kauko- kuin lähiliikenteen lippujen myynti asemien palvelupisteiden kautta on vähentynyt jo usean vuoden ajan. Vuonna 2021 lipunmyynnistä 2,7 % tapahtui asemilla ja 85,8 % itsepalvelukanavien kautta. Vastaavaa laskua ennustetaan tapahtuvan myös tulevina vuosina.  

”Asiakkaamme käyttävät yhä enemmän digikanavia, joita olemmekin viime vuosina kehittäneet. Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteille ei ole vastaavaa tarvetta kuin aiemmin. Henkilökohtaista palvelua on kuitenkin saatavilla, vaikka Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteet suljettaisiin. Lipun voi ostaa fyysisesti paikan päältä Helsingin tai Tampereen palvelupisteistä tai laajasta yli 600 R-kioskin verkostosta ympäri Suomen ”, kertoo VR:n palvelujohtaja Piia Tyynilä.

Henkilökohtaista palvelua saa myös VR:n puhelinpalvelusta. Helpoiten ja nopeimmin junalipun saa ostettua vr.fi:stä tai VR Matkalla -sovelluksesta. Lippuja myydään myös asemien ja laiturien lippuautomaateista.

Hyvinkään ja Lipunmyyntiverkoston tehostamiseen tähtäävistä muutosneuvotteluiden aloittamisesta kerrottiin henkilöstölle 10.3.2022. Neuvotteluiden piirissä on Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteiden henkilöstö, eli viisi (5) työntekijää. Alustavien suunnitelmien mukaan kaikille työntekijöille voitaisiin tarjota työtä muualta VR:llä. VR tiedottaa mahdollisista muutoksista neuvotteluiden päätyttyä.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu