Suomen ja Venäjän pääministerit lähettivät Allegro-junan koeajoihin Venäjälle

Pääministerit Matti Vanhanen ja Vladimir Putin saattoivat uuden Allegro-junan matkaan 27. toukokuuta Lappeenrannassa Venäjän pääministerin Suomen työvierailun yhteydessä. VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aro esitteli pääministereille uutta junaa Lappeenrannan asemalla. Sekä Vanhanen että Putin korostivat Allegro-hankkeen merkitystä ensimmäisenä nopeajunayhteytenä EU:n ja Venäjän välillä. Tilaisuuteen osallistuivat myös Suomen liikenneministeri Anu Vehviläinen ja Venäjän varaliikenneministeri Aristov, jotka ovat omalta osaltaan myötävaikuttaneet nopeajunahankkeen etenemiseen maidemme välillä. – On hienoa, että pitkäjänteinen kehityshanke konkretisoituu. Allegro-liikenne avaa uuden aikakauden ja parantaa merkittävästi yhteyksiä Suomen ja Venäjän välillä, liikenneministeri Anu Vehviläinen sanoo. Junien tekninen testaus meneillään Ensimmäistä Helsingin ja Pietarin välille tulevista nopeista Allegro-junista on testattu kevään ajan Suomessa. Testiajot ovat sujuneet ongelmitta. Nyt junayksikkö siirtyy koeajoihin Venäjälle. Junalla on tähän mennessä ajettu testiajoja Suomen puolella noin 11 000 kilometriä pääosin Lahti–Kerava-oikoradalla. Varikolla tehtyjen virittelyjen jälkeen aloitettiin koeajot, joilla on testattu junayksikön järjestelmien toimivuutta, muun muassa jarruja ja vetovoimajärjestelmää. Ensimmäisellä Allegro-yksiköllä on tehty myös mittavia kulkuominaisuustestejä, melutestejä sekä kokeiltu junan ominaisuuksia jyrkissä kaarteissa. Toinen Allegro-juna saapui Suomeen toukokuun alussa, kolmannen junan odotetaan saapuvan heinä-elokuussa ja neljännen syksyllä. VR:n ja Venäjän rautatien RZD:n tavoitteena on aloittaa Allegro-liikenne Helsingin ja Pietarin välillä tämän vuoden lopulla. Allegrot korvaavat nykyiset Sibelius- ja Repin-junat ja mahdollistavat vaiheittaisen junavuorojen lisäämisen näiden kahden kaupungin välillä. Alkuvaiheessa Helsingin ja Pietarin välinen matka-aika lyhenee nykyisestä lähes kuudesta tunnista noin kolmeen ja puoleen tuntiin. Matka-aika lyhenee, koska junan veturia ei enää tarvitse vaihtaa rajalla ja lisäksi rajamuodollisuudet siirtyvät liikkuvaan junaan molemmissa maissa. Radan parannustyöt käynnissä Allegro-liikenteen aloittaminen ja matka-ajan nopeutuminen edellyttää myös radan tasonnostoa sekä Suomessa että Venäjällä. Suomen puolella jatkuvat parhaillaan Lahti–Luumäki–Vainikkala-rataosan kunnostustyöt. Venäjällä kunnostetaan rataosaa Pietari–Buslovskaja. Allegrot omistaa VR:n ja Venäjän rautatieyhtiö RZD:n yhteinen kalustoyhtiö Oy Karelian Trains Ltd. Junien matkustajapalveluista, aikatauluista ja lipunmyynnistä vastaavat operaattorit eli VR ja Venäjän rautatiet RZD. Karelian Trains ja Alstom solmivat syyskuussa 2007 toimitussopimuksen neljästä Allegro-junasta. Alstom on toimittanut samantyyppisiä kallistuvakorisia junia jo 10 maahan.

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu