Vaasan-junavuorot lisääntyvät

Junayhteydet Vaasaan paranevat 12. joulukuuta, kun sähkövetoinen junaliikenne voidaan aloittaa Seinäjoen ja Vaasan välillä. Samalla Vaasan-junamatkat tulevat entistä ympäristöystävällisemmiksi, sillä matkanteko ei enää aiheuta hiilidioksidipäästöjä. 12. joulukuuta alkaen Seinäjoen ja Vaasan välillä junavuorojen määrä kasvaa arkipäivisin 20 vuoroon. Ennen vuoroja on ollut 16. Helsingin ja Vaasan välillä voi jatkossa matkustaa päivittäin uudella suoralla Pendolino-yhteydellä. Matka-aika on alle neljä tuntia. Juna lähtee Helsingistä klo 9.30 ja saapuu Vaasaan klo 13.25. Paluujuna Vaasasta lähtee klo 14.53 ja saapuu Helsinkiin klo 18.30. Myös uudet, työmatkalaisiakin palvelevat taajamajunavuorot lisätään liikenteeseen joulukuun puolivälissä. Uusi vuoro lähtee Seinäjoelta klo 7.43 ja Vaasasta klo 16.30. Iltapäivän paluujunalta on sujuva vaihtoyhteys Helsinkiin menevään Pendolinoon S 56. Lisäksi Vaasasta klo 7.35 Seinäjoelle lähtevä taajamajuna alkaa kulkea joka päivä, kun se on ennen kulkenut vain sunnuntaisin. Taajamajunasta on yhteys Helsinkiin menevään Pendolinoon S 46. Suorilla IC-junayhteyksillä (IC 44 ja IC 57) matka Helsingin ja Vaasan välillä taittuu jatkossa noin vartin nopeammin, kun veturia ei tarvitse enää vaihtaa Seinäjoella. Päästöt ja energiankulutus vähenevät Vaasan-junamatkat kehittyvät ympäristöystävällisempään suuntaan, kun junaliikenne sinne voidaan hoitaa sähköveturilla koko matkan. Kaikki Vaasaan menevät Pendolinot ja IC-junat sekä osa taajama- ja pikajunista ajetaan jatkossa sähkövetoisesti. Sähköveturilla ajettavien junien osuutta on tarkoitus lisätä tulevaisuudessa. Sähköveturilla ajettu junamatka Vaasaan ei enää jatkossa aiheuta lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Matkaan kuluva energia vähenee alle puoleen, kun siirrytään dieselpolttoaineesta sähköön. Juna on ympäristöystävällinen kulkumuoto, koska se tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja kuluttaa vähemmän energiaa kuin muut liikennemuodot. Junaliikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet 65 % vuoteen 2006 verrattuna. VR:n junaliikenteen käyttämä sähkö tuotetaan kokonaan vesivoimalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi