VR avaa sovellukseensa ruoan tilauspalvelun – kaukojunissa ravintolavaunun annokset voi nyt tilata omalle paikalle

Kaukoliikenteen junamatkoilla voi nyt tilata VR Matkalla -sovelluksesta ravintolavaunun tuotteita omalle paikalle toimitettuna. Valikoima sisältää ravintolavaunun suosituimpia lämpimiä annoksia ja välipalatuotteita. Kun tilauspalvelu on avoinna, se löytyy VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Matkustaja voi seurata tilauksen valmistumista sovelluksesta, jossa näkyy myös arvio toimituksen ajankohdasta.

Uusi palvelu on pidemmälle kehitetty versio koronavuosina tutuksi tulleesta palvelusta, jossa ravintolavaunun tuotteita pystyi tilaamaan omalle paikalle tekstiviestillä.

”Huomasimme, että palvelu toi asiakkaille iloa moniin muihinkin tarpeisiin – erityisesti pienten lasten tai lemmikkien kanssa matkustavat ja liikuntarajoitteiset asiakkaat kiittelivät palvelua todella näppäräksi. Asiakkaiden toiveiden perusteella halusimme kehittää palvelun pysyvästi saataville ja yhä helppokäyttöisemmäksi. Ravintolavaunut palvelevat jatkossakin myös kohtaamispaikkana, jossa voi nauttia herkullisia ruoka-annoksia tai juomia rauhassa paikan päällä”, taustoittaa VR:n palvelujohtaja Petri Martola.

Uuden palvelun löytää matkan aikana VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Palvelu on käytettävissä automaattisesti, jos lipun on ostanut kirjautuneena VR Matkalla-sovelluksessa tai vr.fi:ssä. Jos matkalipun on ostanut ilman kirjautumista, lipun saa lisättyä sovellukseen myös jälkikäteen kuitista löytyvän tilausnumeron ja maksuviitteen avulla.

Uniikki palvelu liikkuvien ravintoloiden maailmassa

Ruoan tilaaminen sovelluksella toimii käyttäjän näkökulmasta hyvin samalla tavalla kuin ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut. Liikkuvassa junaympäristössä palvelu on kuitenkin aivan uusi ja sen kehityksessä oli ratkottavana monia erityiskysymyksiä.

”Ravintolavaunu on kiinni liikkuvassa junassa, joka vaihtuu päivän mittaan eri vuoroiksi, joissa henkilökunta vaihtuu ja asiakkaat ovat kyydissä eri yhteysvälien ajan. Tästä lähtökohdasta oli innostava pähkinä purtavaksi suunnitella jouheva tilausmalli. Kun yhdistetään digitaalinen ja fyysinen palvelu, tarvitaan hyvin tiivistä kehitystyötä yhdessä junahenkilökunnan ja asiakkaiden kanssa. Palvelua kokeilleiden asiakkaiden palautteen perusteella voimme olla tyytyväisiä lopputulokseen, ja nyt on upeaa päästä avaamaan palvelu saataville kaikille matkustajille”, kertoo VR:n digitaalisista palveluista vastaava johtaja Marika Schugk.

VR Matkalla -sovellus osaa esimerkiksi tunnistaa, millä asemalla tilauksen tehnyt asiakas on jäämässä pois junasta, ja keskeyttää tilauksen, ellei se ehtisi asiakkaalle ajoissa ennen määränpäätä.

”Haluamme varmistaa tilauksille kohtuulliset toimitusajat. Jos ravintolavaunussa on ruuhkaa ja tilauksia on jo jonossa, junahenkilökunta voi keskeyttää tilausmahdollisuuden väliaikaisesti. Silloin suosittelemme kokeilemaan hetken kuluttua uudelleen tai pistäytymään paikan päällä ravintolavaunussa, josta voi myös halutessaan ottaa tuotteet mukaan omalle paikalle”, Martola kertoo.

Lähtökohtaisesti palvelu on saatavilla kaikissa kaukoliikenteen junissa, joissa on ravintolavaunu. Kun tilauspalvelu on junassa avoinna, se löytyy VR Matkalla -sovelluksen etusivulta. Jos junahenkilökunta joutuu poikkeustilanteessa keskeyttämään palvelun, se poistuu tilapäisesti näkyvistä sovelluksessa.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu