Siirry sisältöön

VR avaa uudenlaisen asiakaspalvelupisteen Helsingin päärautatieasemalle - Tampereen asiakaspalvelupisteen toiminta päättyy

VR avaa uudenlaisen palvelukonseptin mukaisen asiakaspalvelupisteen Helsingin päärautatieasemalle. Uusi palvelukonsepti on luotu asiakkaiden toiveiden pohjalta, ja se tulee tarjoamaan matkustukseen liittyvää neuvontaa ja inspiraatiota. Samassa yhteydessä asiakaspalvelupisteen toiminta Tampereen rautatieasemalla päättyy viimeistään helmikuun 2026 lopussa.

VR:n uusi palvelukonsepti on luotu asiakkaiden toiveita kuunnellen ja se tulee keskittymään henkilökohtaiseen neuvontaan sekä matkustusinspiraation, kuten kohde- ja reittivinkkien tarjoamiseen. Tavoitteena on kehittää palveluita vastaamaan yhä paremmin tulevaisuuden asiakastarpeisiin.

Tavoitteena on, että uuden konseptin mukainen asiakaspalvelupiste aloittaa toimintansa Helsingin rautatieasemalla uudella, keskeisellä paikalla maaliskuussa 2026.

Nykyään jo yli 95 % junalipuista ostetaan digitaalisista palvelukanavista, ja vain alle
1 % perinteisistä lipunmyyntipisteistä. Lippuja kaukoliikenteen juniin voi ostaa esimerkiksi VR.fi-verkkopalvelusta, VR Matkalla -sovelluksesta, asemien lippuautomaateista, puhelimitse asiakaspalvelustamme, noin 350 R-kioskista kautta maan sekä junan konduktööriltä. VR jatkaa matkustajapalveluidensa kehittämistä edelleen vastaamaan yhä paremmin tulevaisuuden asiakastarpeisiin.

”Täysin uudenlainen palvelukonsepti pohjautuu asiakaskäyttäytymisen muutokseen ja asiakkaidemme toiveisiin. Suunnitteilla on luoda asemalle inspiroiva kohtaamispaikka, joissa henkilökuntamme voi auttaa entistä kokonaisvaltaisemmin matkustamisen suunnittelussa. Uusi palvelukonsepti mahdollistaa aktiivisemman vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden tutustua ja vaikuttaa palvelukehitykseemme sekä myös yhteistyökumppaneihimme. Toki tarjolla on myös ajankohtaista tietoa junien kulusta ja apua yllättäviin tilanteisiin.” kertoo Marika Schugk, VR:n asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava johtaja.

Tampereen asiakaspalvelupisteen toiminta päättyy

VR käynnisti 2.10.2025 muutosneuvottelut taloudellisista, tuotannollisista ja toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä, ja niiden piirissä oli 11 Helsingin ja Tampereen lipunmyyntipisteissä työskentelevää toimihenkilöä. Neuvotteluissa päätettiin uuden konseptin mukaisen asiakaspalvelupisteen avaamisesta Helsinkiin ja Tampereen lipunmyyntipisteen toiminnan päättymisestä helmikuun 2026 lopussa. Päätöksen myötä seitsemän työsuhdetta päättyy.