
VR Blogi: ”Energiatehokkuus on yhteispeliä ja ajotyylillä on iso vaikutus”
Jaa
Rautatieliikenne on yksi vähäpäästöisimmistä ja energiatehokkaimmista liikennemuodoista. Kyydissämme tehdään Suomessa vuosittain yli 15 miljoonaa kaukojunamatkaa, joista jopa 97 % kulkee fossiilittomalla sähköllä. Kuljetamme raiteilla myös yli 20 miljoonaa tonnia rahtia, joten energiatehokkuuden kehittäminen entisestään on tärkeä kehityskohde kestävän liikenteen varmistamiseksi.
Fossiilittoman sähkön lisäksi rautatieliikenteen vähäpäästöisyys ja energiatehokkuus perustuvat siihen, että juna voi kuljettaa kerralla suuren määrän tavaraa tai matkustajia. Näin energiaa kuluu vähemmän ja päästöjä syntyy vähemmän yhtä henkilöä tai kuljetusta kohden. Lisäksi junan sähkömoottori muuttaa energian liikkeeksi polttomoottoria tehokkaammin ja juna syöttää jarrutusenergiaa takaisin sähköverkkoon.
Olemme VR:llä asettaneet itsellemme selkeät ympäristötavoitteet: tavoittelemme nettonollapäästöjä vuoteen 2040 mennessä. Haluamme myös parantaa energiatehokkuuttamme ja tavoittelemme Suomen sähkövetoisessa raideliikenteessä 18 prosentin tehostamista vuoteen 2027 mennessä vuoden 2022 tasoon verrattuna. Tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta tulosten perusteella suunta on oikea.
Käynnistimme VR:llä rautatieliikenteen energiatehokkuusohjelman vuonna 2022. Laaja-alaisen ohjelman tavoitteena on tehostaa sähkövetoisen junaliikenteen energiankäyttöä ja hallita kustannuksia. Mukana ohjelmassa on tärkeitä kumppaneita ja sidosryhmiä, kuten logistiikan asiakkaita, liikenteenohjauksesta vastaava Fintraffic sekä radasta vastaava Väylävirasto. Yhteistyöllä voimme saada aikaan merkittäviä tuloksia.
Vuonna 2024 pääsimme hienoon tulokseen: tehostimme sähkönkulutustamme lähes 9 prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Tämä vastaa noin 8 000 keskikokoisen rivitaloasunnon vuosikulutusta. Vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen jälkeen olemme 12 prosentin tasolla energiatehokkuudessa.
Miten hyvän kehitykseen on päästy?
Energiatehokkuusohjelmamme tähtää tavoitteeseen monin keinoin. Kuljettajiemme energiatehokas ajotapa ja liikenteen suunnittelu ovat olleet keskeisessä roolissa. Häiriötön liikenne mahdollistaa energiatehokkaan ajotavan hyödyntämisen täysimääräisesti. Tässä korostuu yhteistyön merkitys eri toimijoiden välillä, kuten liikenteenohjauksesta vastaavan Fintrafficin kanssa. Olemme myös investoineet uuteen, energiatehokkaampaan kalustoon.
”Olemme tehneet viime vuosina paljon käytännönläheistä työtä energiatehokkuuden parantamiseksi. Energiatehokkuus on yhteispeliä ja veturinkuljettajamme ovat tehneet erinomaista työtä omaksuessaan energiatehokasta ajotapaa. Merkittävä osuus energiatehostustavoitteestamme voidaankin saavuttaa jo kuljettajien ajotavan kautta. Sen lisäksi haemme energiatehokkuutta myös mm. kalustokehityksestä ja aikataulusuunnittelusta. Junien kokoa on myös kasvatettu niin, että matkustajia ja rahtia kulkee raiteilla entistä tehokkaammin.”, kertoo Katri Ailus, VR:n energiatehokkuusohjelmasta vastaava kehityspäällikkö.
”Liikenne on ollut alkuvuonna sujuvaa ja erittäin täsmällistä. Tämä on tärkeää, sillä häiriöt voivat lisätä energiankulutusta merkittävästi. Nyt olemme nähneet, miten suuri vaikutus sujuvalla liikenteellä voi olla – ei vain asiakaskokemukseen, vaan myös ympäristöön.”
Energiatehokkuus ei ole vain tekninen kysymys, vaan merkittävän sidosryhmäyhteistyön lisäksi meillä VR:llä energiatehokkuusohjelma kokoaa ison joukon ammattilaisia yhteen. Kaikki kuljettajista konduktööreihin ja siivoojista suunnittelijoihin ovat tehneet erinomaista työtä energiatehokkuuden edistämiseksi. Yhdessä saamme aikaan enemmän.
Kirjoittajat:
Paula Sajaniemi, VR:n ympäristöpäällikkö
Katri Ailus, VR:n energiatehokkuusohjelmasta vastaava kehityspäällikkö