
VR Blogi: Päästöt kuriin – junalla kohti kestävää arkea
Jaa
Junamatkustaminen on yksi vähäpäästöisimmistä tavoista liikkua: vain 1 prosentti kaikista liikenteen päästöistä tulee raideliikenteestä. Ero eri kulkumuotojen välillä on huomattava. Esimerkiksi edestakaisella matkalla Helsingistä Ouluun junan päästöt jäävät alle kahteen kiloon CO2e (hiilidioksidiekvivalenttia). Samaan aikaan bensiinikäyttöisellä henkilöautolla tehty matka tuottaa noin 120 kiloa ja lentäen jopa 280 kiloa päästöjä* henkilöä kohden, eli jopa satakertaisesti junaan verrattuna.
Matkustajaliikenteessä tehdään Suomessa vuosittain yli 100 miljoonaa junamatkaa. Valtaosa liikenteestä ajetaan fossiilittomalla sähköllä, ja vain pieni osa, noin 3 prosenttia kaukoliikenteen matkoista ajetaan diesel-vetoisesti sähköistämättömillä rataosuuksilla. Fossiilittoman sähkön lisäksi rautatieliikenteen vähäpäästöisyys perustuu siihen, että juna voi kuljettaa kerralla suuren määrän matkustajia tai tavaraa. Näin päästöjä syntyy vähemmän yhtä henkilöä tai kuljetusta kohden.
Liikkumisvalinnoilla on suuri merkitys. Me VR:llä haluamme, että kestävän junaliikenteen valitseminen on mahdollisimman helppoa ja saavutettavaa kaikille.
"Esimerkiksi matka Tampereelta Helsinkiin junalla tuottaa alle puoli kiloa CO₂e per matkustaja. Sama matka henkilöautolla voi tuottaa yli 20 kertaa enemmän päästöjä. Junan valinta arkipäivän työmatkalle tai viikonlopun rientoihin on helppo tapa pienentää omaa hiilijalanjälkeä, ja samalla välttää ruuhkat ja parkkipaikan etsimisen. Junassa matka-ajan voi käyttää työskentelyyn tai rentoutumiseen ja saapua virkeänä perille", sanoo VR:n asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava Marika Schugk.
Ratainfran sähköistäminen edellytys kestävälle kasvulle
Vähäpäästöisyydestään huolimatta junaliikenteen osuus kaikesta Suomen henkilöliikenteestä on tällä hetkellä vain noin 7 prosenttia, ja tavaraliikenteessä raiteilla kuljetetun rahdin osuus on noin 23 prosenttia. Kasvupotentiaalia on paljon. Jokainen tehty matka tai kuljetus junassa on askel kohti kestävämpää liikennettä.
Kuljetusketjujen toimivuus ja kapasiteetti ovat kriittisiä Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvylle. Hieman yli puolet Suomen rataverkosta on jo sähköistetty, mutta sähköistämättömiä osuuksia on yhä esimerkiksi Kemin ja Kolarin välillä. Näillä reiteillä käytetään dieselkäyttöistä junakalustoa.
Pitkällä aikavälillä viisaasti kohdennetut sähköistykset vielä sähköistämättömille rataosuuksille on keskeinen edellytys päästöjen vähentämiselle ja sähkövetoisen liikenteen lisäämiselle sekä tavara- että matkustajaliikenteessä.
Kunnianhimoiset ilmastotavoitteet
Olemme VR:llä tehneet pitkäjänteisesti työtä päästöjen vähentämiseksi. Olemme esimerkiksi lisänneet sähkövetoista liikennettä, ottaneet käyttöön energiatehokasta vetokalustoa ja kasvattaneet junakokoja.
Tieteeseen perustuvien tavoitteiden mukaisesti tavoitteenamme on päästöjen puolittaminen seuraavien seitsemän vuoden aikana ja nettonollapäästöt koko arvoketjussa vuoteen 2040 mennessä. Samalla tuemme Suomen kansallista tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tavoittelemme myös 18 prosentin parannusta sähkövetoisen junaliikenteen energiatehokkuudessa vuoteen 2027 mennessä, vuoden 2022 tasoon verrattuna. Lue lisää ympäristötavoitteistamme: Ympäristö | VR Group
Ilmastotyö ei tapahdu hetkessä, mutta jokainen valinta vie meitä lähemmäs kestävämpää tulevaisuutta. Autoton päivä on erinomainen tilaisuus kokeilla joukkoliikennettä ja huomata, miten pienellä valinnalla voi olla suuri vaikutus.
Lue lisää ja testaa oman matkasi päästöt: vr.fi/junamatkustamisen vastuullisuus
Lue myös aiemmat blogimme: vrgroup.fi/blogit-ja-kommentit
Laske oma hiilijalanjälkesi Sitran elämäntapatestillä: https://www.sitra.fi/hankkeet/elamantapatesti/
______
*Esimerkkien mukaiset matkat (Helsinki-Oulu ja Helsinki-Tampere) tapahtuvat kokonaan sähköistetyillä rataosuuksilla, jolloin suoria päästöjä ei synny. Junaliikenteen päästöt on kuitenkin laskettu maakohtaisella, keskiarvoisella kertoimella, jossa huomioidaan myös dieselvetoiset osuudet.