VR Group valmis keskustelemaan kilpailun nopeuttamisesta

VR Group ja Liikenne- ja viestintäministeriö ovat sopineet käynnistävänsä keskustelun nykyisestä voimassa olevasta yksinoikeussopimuksesta ja matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on tänään ilmoittanut, että edellytykset liikenteen avaamisesta ovat selvillä keväällä 2016. VR Groupilla on ministeriön kanssa voimassa oleva kaukoliikenteen yksinoikeussopimus vuoteen 2024.

− VR on kannattanut tähänkin asti matkustajaliikenteen kilpailua, kunhan säännöt ovat selvät ja reilut, toteaa VR Groupin toimitusjohtaja Mikael Aro. Merkittävää on se, miten kilpailu käytännössä avattaisiin nopeutetulla aikataululla. Esimerkiksi vaikutukset sekä velvoiteliikenteeseen että henkilöstön asemaan täytyy selvittää. Nykyisen sopimuksen velvoitteena on esimerkiksi yöjunaliikenne Helsingistä Kolariin ja Rovaniemelle. Osana velvoitetta VR on maaliskuussa 2015 päättänyt hankkia makuuvaunuja yli 30 miljoonalla eurolla.

Yksi merkittävimmistä kilpailun avautumisen haasteista on rataverkon huono välityskyky ja kunto. Nämä vaikuttavat olennaisesti muun muassa junaliikenteen täsmällisyyteen. Esimerkiksi elokuussa myöhästymiset johtuivat kolme kertaa useammin radasta kuin liikennöitsijästä.
− Katsomme, että rataverkkoon täytyy investoida nykyistä enemmän, jotta kilpailusta saadaan hyötyä matkustajille, toteaa toimitusjohtaja Aro. Myös aiemmat selvitykset kilpailun avaamisesta edellyttävät rataverkon kunnon parantamista.

VR on jo vuosia valmistautunut kilpailun avautumiseen ja tehnyt paljon töitä asiakaspalvelun kehittämiseksi, muun muassa tuomalla matkustajien käyttöön uutta kalustoa ja nopeuttamalla junayhteyksiä. Parhaillaan yhtiössä on menossa toiminnan tehostaminen ja VR suunnittelee junalippujen hinnoittelun alentamista.
− Uskon, että menestymme jatkossakin, vaikka matkustajaliikenteen kilpailun aikataulu muuttuisi, Mikael Aro toteaa.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu