VR ja Metsähallitus kannustavat minimoimaan kansallispuistovierailun hiilidioksidipäästöt – tällä hetkellä auto on yleisin tapa saapua luontoon

Suomessa on 41 kansallispuistoa, joista kaksitoista on helposti saavutettavissa hiilineutraalia junamatkaa ja muita julkisia kulkumuotoja yhdistellen. Oma auto on kuitenkin ylivoimaisesti yleisin tapa saapua kansallispuistovierailulle. VR ja Metsähallitus tavoittelevat yhdessä tilanteeseen muutosta.

Kansallispuistojen perustarkoitus on suojella monimuotoista luontoa, ja moni luontomatkailija haluaisikin minimoida matkustamisensa hiilijalanjäljen. Vuosina 2018–2022 Suomen kansallispuistojen kävijätutkimuksiin vastanneista 84% saapui kansallispuistoon henkilöautolla, 5 % käytti junaa ja 4% julkisen liikenteen bussia.  

Sen sijaan että pohdimme, pitäisikö kansallispuiston portille rakentaa lisää pysäköintialueita, olisi viisaampaa miettiä vähäpäästöisen joukkoliikenteen järjestämistä kansallispuistoihin. Siksi onkin hienoa, että peräti 12 kansallispuistoa saavuttaa jo nyt näppärästi junalla. Haluamme tuoda tämän mahdollisuuden yleiseen tietoisuuteen ja kannustaa matkailijoita hyödyntämään hyvät julkiset yhteydet”, kertoo Metsähallituksen viestintäpäällikkö Tiina Hakkarainen.

VR ja Metsähallitus ovat yhdessä listanneet matkustajille ohjeet kansallispuistoihin saapumiseen junalla. Julkisilla helposti saavutettavia luontokohteita ovat Aulanko, Koli, Kurjenrahka, Punkaharju, Repovesi, Rokua, Seitseminen, Sipoonkorpi, Teijo, Pallas-Yllästunturi, Pyhä-Luosto ja Salla sekä Vallisaari.

Vaikka raiteet eivät luonnollisesti jatku kansallispuistoon saakka, pienenee oman matkan hiilijalanjälki kuitenkin merkittävästi, jos pisimmän osuuden pystyy taittamaan junalla. Punkaharjulla on poikkeuksellisen hieno tilanne, kun upeat kansallismaisemat ovat kävelymatkan päässä asemalta – ja toki asemalta on tarjolla myös sujuvat joukkoliikenneyhteydet kansallispuistoon”, toteaa VR:n suunnittelu- ja kalustojohtaja Joonas Roivainen.

Tänä vuonna on tehty useita uusia parannuksia kansallispuistojen liikenneyhteyksiin:

Repoveden kansallispuistoon pääsee nyt Hillosensalmen asemalta myös uudella venetaksilla, joka kuljettaa matkustajat elämyksellistä vesireittiä pitkin suoraan kansallispuiston ytimeen Karhulahden, Kuutinkanavan tai Lapinsalmen laituriin. Venetaksi tulee tilata etukäteen ja venetaksipalvelua tarjoavat Kuutinkolo ja Seikkailuviikari. Hillosensalmelta pääsee kätevästi myös bussilla Repoveden Lapinsalmelle, aivan retkeilyreittien lähtöpisteeseen. Edestakaiset aikataulut löytyvät Kouvolan reittioppaasta.

VR:n junat pysähtyvät Hillosensalmella nyt toista kesää, ja viime kesänä uusi yhteys keräsi asiakkailta paljon kiitosta ja suosiota. Viime kesän asiakaspalautetta kuunnellen VR jatkaa tänä vuonna Hillosensalmen päivittäisiä pysähdyksiä myös syksyn ruskasesongin yli, aina 28.10. saakka.

Sallan kansallispuisto on Suomen uusin, kesäkuussa 2022 perustettu kansallispuisto. Sallaan pääsee matkustamalla yöjunalla Kemijärvelle ja hyppäämällä rautatieasemalta Matkahuollon bussiin, joka vie matkustajat Sallaan reilussa puolessatoista tunnissa.

Vallisaari on pääkaupunkiseudun monimuotoisin luontokohde, jonne käynnistyi keväällä vesibussiliikenne Kauppatorin Lyypekinlaiturilta ja Kalasatamasta. Matka Helsingin päärautatieasemalta vesibussin lähtöasemalta taittuu jalkaisin tai HSL:n paikallisliikenteellä, johon voi ostaa lipun suoraan junalipun oston yhteydessä VR Matkalla -sovelluksesta. Vallisaareen saapuvat voivat jäädä vesibussista pois Luotsipihan laiturilla saaren pohjoisosassa.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu