VR kierrättää vain liikennekelvotonta junakalustoa

Mediassa ja etenkin sosiaalisessa mediassa on käyty viime viikkoina keskustelua matkustajaliikenteen junakaluston kierrätyksestä. VR:n väitetään romuttavan liikennekelpoista ja jopa huippukuntoista kalustoa. Lisäksi yhtiön vihjataan muuttaneen kierrätyssuunnitelmiaan julkisen keskustelun seurauksena ja jopa sijoittaneen kalustoa Turun ratapihalle vandalismin toivossa.

VR on kierrättämässä tulevan vuoden kuluessa matkustajaliikenteen kaluston osalta yhteensä 35 Eil- ja 5 Eilf-vaunua. Lisäksi kierrätykseen on menossa 22 Sm1-yksikköä ja 14 Sm2-yksikköä. Kierrätämme myös 50 sinistä vaunua ja 39 yksikerroksista IC-vaunua. Kaikki nämä kierrätettävät vaunut ovat keski-iältään 30-40 vuotta, eivätkä ne kelpaa liikennekäyttöön ilman mittavia investointeja. VR:llä on käytössä yhteensä noin 400 vaunua kaukoliikenteessä ja yli 60 kahden vaunun runkoa lähi- ja taajamaliikenteessä.

”Junakaluston kierrätys on osa vastuullisen rautatieoperaattorin toimintaa ja kestävä tapa luopua käyttökelvottomasta omaisuuserästä. Kierrätettävästä kalustosta otetaan talteen varaosat hyödynnettäväksi liikenteeseen jäävään kalustoon. Investoimalla moderniin kalustoon vastaamme asiakkaiden tarpeisiin tulevaisuudessakin”, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Eilen (7.12.2020) kierrätykseen lähteneet Eil-vaunut eivät sovellu asiakasystävälliseen ja kustannustehokkaaseen lähiliikenteeseen. Ne eivät täytä esteettömyysvaatimuksia, niissä ei ole ilmastointia ja ne myös kiihtyvät heikosti ja vaatisivat siten hitaampia aikatauluja. On myös virheellisesti esitetty, että Eil-vaunut olisi peruskorjattu muutamia vuosia sitten, vaikka todellisuudessa vaunuihin on tehty vain osittaisia peruskorjauksia ja nekin jo vuosina 2011-2013.

VR ei tue vandalismia ja vaunuletkan siirtopäivä muuttui, koska tarvittava raideosuus ei ollut käytettävissä

VR:n on kerrottu sijoittaneen tarkoituksellisesti junakalustoa vandalismista kärsineelle Turun Heikkilän ratapihalle. VR tuomitsee kalustoon kohdistuvan ilkivallan, jota valitettavasti tapahtuu monilla muillakin varikkoalueilla. Kaluston säilyttämiseen soveltuvia varikkoalueita ja vapaata vartioitua raidekapasiteettia on rajoitetusti.

On myös vihjattu, että VR olisi perunut vaunuletkan siirtämisen Turun ratapihalta romutusta koskeneen uutisoinnin takia. Vaunuletkan siirtopäivä muuttui, koska Myllyojan liikennepaikan kohdalta Kuusankosken tontille johtava raideosuus ei ollut käytettävissä. Uutisointi ei siis vaikuttanut päätökseen muuttaa vaunuletkan siirtopäivää.


Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu Pohjolanliikenne etusivu Avecra etusivu