VR:n veturistrategia perustuu investointeihin, varaosien uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen
13. marraskuuta 2023 Lausunnot ja kannanotot
VR:n veturistrategia perustuu tarkkoihin investointilaskelmiin ja huolellisiin arvioihin tulevista kalustotarpeista. Tällä hetkellä VR:llä on käynnissä kaksi uuden veturisarjan hankintaa: Sr3-sähköveturit sekä Dr19-dieselveturit. Investoimalla uuteen, luotettavampaan ja tehokkaampaan kalustoon vastaamme tulevaisuuden liikenteen tarpeisiin. Uusi kalustomme on samalla myös aiempaa energiatehokkaampaa ja siten myös ilmastoystävällisempää. Kaluston uusinvestoinnella mahdollistamme liikenteen puhdasta siirtymää ja edistämme vähäpäästöisen raideliikenteen liikennemuoto-osuuden kasvua.
VR:llä on käynnissä yli 500 miljoonan euron investoinnit uuteen vetokalustoon. Näiden investointien toteuttaminen edellyttää, että VR parantaa nykyistä kustannustehokkuuttaan.
Yhteenveto sähkö- ja dieselvetureista
Veturityyppi |
Valmistusvuodet |
Liikenteessä |
Sr1 |
1973-1985 |
89 kpl |
Sr2 |
1996-2003 |
43 kpl |
Sr3 |
2015-2026 |
55 kpl (tulossa yht. 80 kpl + mahd. optiot) |
Dv12 |
1963-1984 |
135 kpl |
Dr14 |
1969-1972 |
22 kpl (saneerattu vuosina 2016-2019) |
Dr16 |
1986-1992 |
12 kpl |
Dr19 |
2019-2026 |
5 kpl (tulossa yht. 60 kpl + mahd. optiot) |
Yksi tärkeä keino parantaa operatiivisen toiminnan kustannustehokkuutta on pidentää veturien elinkaaria ja uudelleenkäyttää heikkokuntoisimpien vetureiden osia käytössä jatkavien vetureiden varaosina. Junakaluston komponenttien uudelleenkäyttö on osa vastuullisen rautatieoperaattorin toimintaa ja kestävä tapa jatkaa elinkaarensa lopulla olevan kaluston käyttöikää. Varaosien uudelleenkäyttö ei ole vain VR:n tapa toimia, vaan kyseessä on normaali toimintaperiaate myös muissa Euroopan rautatieyhtiöissä ja muilla toimialoilla.
Termit:
Poissa liikenteestä olevat veturit:
Veturit ovat poissa liikennekäytöstä varareservinä, joista ei vielä saa purkaa osia. Veturit ovat palautettavissa liikenteeseen viikoissa.
Vetureiden osien uudelleenkäyttö varaosina:
Vetureista hyödynnetään osia muihin vetureihin ja osia puretaan varastoon.
Veturien kierrätys:
Veturista tehdään kierrätys/myyntipäätös. Prosessi päättyy kaluston myyntiin julkisessa huutokaupassa ja mikäli ostajaa ei löydy, kalusto myydään ns. romurautana.
Veturien tyypillinen elinkaari on pitkä – noin 30-40 vuotta. Varaosien uudelleenkäytön avulla ylläpidämme vanhaa kalustoa luotettavasti ja kustannustehokkaasti liikenteessä ja jopa pidennämme elinkaarta entisestään. Tällä hetkellä VR:n liikennekäytössä olevista sähkö- ja dieselveturisarjoista ainoastaan Dr16 -dieselveturisarjan elinkaari loppuisi nykyisillä suunnitelmilla 2020-luvulla. Kaikilla muita veturisarjoilla on tarkoitus liikennöidä vähintään 2030-luvulle saakka. Esimerkiksi Sr1-veturisarja on jo nyt ylittänyt alkuperäisen elinkaarensa, vanhimpien vetureiden ollessa 60-vuotiaita. VR:n tavoitteena on edelleen jatkaa veturien elinkaarta varaosien kierrätyksellä ja lisäinvestoinneilla saneerauksiin. Varaosien uudelleenkäytöllä turvaamme varaosien saatavuuden ko. veturisarjaan sekä kustannustehokkuuden. Sr2-veturisarjan osalta tutkimme kustannustehokasta tapaa saneeraukselle. Tavoitteena on löytää kustannustehokas saneerausratkaisu, jolla pidettäisiin osa veturisarjasta liikenteessä jopa seuraavat 20 vuotta.
Hyödynnämme varaosia heikkokuntoisimmasta kalustosta
Varaosien hyödyntäminen kierrätettävästä kalustosta on VR:lle tällä hetkellä käytännössä välttämätöntä, koska nykyisiin vetureihin varaosia on saatavilla rajallisesti. Monien komponenttien osalta uusia varaosia ei enää valmisteta. Vaikka uusia varaosia olisi joillekin komponenteille mahdollista teettää tai järjestelmiä päivittää, tästä aiheutuisi huomattavat kustannukset.
Varaosien uudelleenkäytössä VR kierrättää varaosiksi vain heikkokuntoisimman kaluston osia. Tällaisesta kalustosta otetaan talteen kaikki mahdolliset osat varaosiksi liikennekäytössä olevaan kalustoon niiden elinkaaren pidentämiseksi. Veturin materiaalin kierrätysaste saadaan nostettua näillä toimilla jopa 90 prosenttiin.
Materiaalitehokkuutta edistävä varaosien uudelleenkäyttö nojautuu kiertotalouden periaatteisiin ja on vastuullista liiketoimintaa. Kierrätys luo osaltaan edellytykset uuteen ympäristöystävälliseen kalustoon investoimiselle. Vanhentunut kalusto ei myöskään täytä liikenteen laatuvaatimuksia, ja saattaa heikentää matkustaja- ja tavaraliikenteen toimintavarmuutta, minkä vuoksi on järkevää hyödyntää vanhentunut kalusto varaosina. Vanhan kaluston saneeraus liikenteen laatuvaatimuksien mukaiseksi puolestaan edellyttää jossain tapauksissa (esim. dieselveturit) uuden kaluston hankintaan verrattavia investointeja.
VR ei romuta kalustoa
Uuden hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu, että ”henkilö- ja tavaraliikenteen kalusto, jonka VR on päättänyt kierrättää, tulee laittaa julkiseen myyntiin tai siirtää perustettavaan kalustoyhtiöön, eikä sitä saa romuttaa ennen kalustoyhtiön perustamista”.
VR-Yhtymä Oyj tukee hallitusohjelman tavoitteita ja toimii näiden kirjausten mukaisesti.
VR teki noin 1,5 vuotta sitten päätöksen laittaa julkiseen myyntiin kierrätyspäätöksen saaneen kaluston. Yhtiö on toiminut tämän prosessin mukaisesti tarjoamalla kalustoaan myyntiin kaikille kiinnostuneille, mistä esimerkkinä on 11 lähijunayksikön kauppa Suomen Lähijunat Oy:lle. Aiemmin myynnissä on ollut myös tavaraliikenteen rikastevaunuja. Tänä vuonna ennen hallitusohjelman valmistumista VR on myynyt kyseisen prosessin mukaisesti 10 kpl Sr1 -sähkövetureita 27.4.2023 kahdelle kotimaiselle kierrätysalan yritykselle julkisessa huutokaupassa. Veturien liikennekelpoisiksi kunnostamisesta kiinnostuneita ostajia ei ollut.
Hallitusohjelman julkistamisen jälkeen VR ei ole laittanut kalustoaan prosessiin, johon hallitusohjelmassa viitataan. Kierrätysprosessi tarkoittaa sitä, että tehdään päätös kierrätyksestä, joka päättyy joko kaluston myyntiin tai romutukseen. Kalustoa ei myöskään ole romutettu.
VR-Yhtymä Oyj