Siirry sisältöön

VR suunnittelee uudenlaista asiakaspalvelupistettä Helsingin päärautatieasemalle ja organisoi uudelleen toimintaansa Helsingin ja Tampereen asiakaspalvelupisteissä

VR suunnittelee uudenlaisen palvelukonseptin mukaista asiakaspalvelupistettä Helsingin päärautatieasemalle. Uusi palvelukonsepti on luotu asiakkaiden toiveiden pohjalta, ja se tulee tarjoamaan matkustukseen liittyvää neuvontaa ja inspiraatiota. Suunnitelmana on, että samassa yhteydessä asiakaspalvelupisteen toiminta Tampereen rautatieasemalla päättyy.

Tavoitteena on, että uuden konseptin mukainen asiakaspalvelupiste aloittaisi toimintansa Helsingin rautatieasemalla maaliskuussa 2026. Tampereen lipunmyyntipiste on suunniteltu suljettavaksi helmikuun 2026 lopussa. Yhtiö on tänään ilmoittanut muutosneuvotteluista taloudellisista, tuotannollisista ja toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä, ja niiden piirissä on 11 Helsingin ja Tampereen lipunmyyntipisteissä työskentelevää toimihenkilöä.

Uudistuksen taustalla muutos asiakaskäyttäytymisessä

VR:n uusi palvelukonsepti on luotu asiakkaiden toiveita kuunnellen ja se tulee keskittymään henkilökohtaiseen neuvontaan sekä matkustusinspiraation, kuten kohde- ja reittivinkkien tarjoamiseen. Tavoitteena on kehittää palveluita vastaamaan yhä paremmin tulevaisuuden asiakastarpeisiin.

Nykyiset lipunmyyntitoimistot palvelevat uuden palvelukonseptin käyttöönottoon saakka. Nykyään jo yli 95 % junalipuista ostetaan digitaalisista palvelukanavista, ja vain alle 1 % perinteisistä lipunmyyntipisteistä. Lippuja kaukoliikenteen juniin voi ostaa esimerkiksi VR.fi-verkkopalvelusta, VR Matkalla -sovelluksesta, asemien lippuautomaateista, puhelimitse asiakaspalvelustamme, noin 350 R-kioskista kautta maan sekä junan konduktööriltä.

”Täysin uudenlainen palvelukonsepti pohjautuu asiakaskäyttäytymisen muutokseen ja asiakkaidemme toiveisiin. Suunnitteilla on luoda asemalle inspiroiva kohtaamispaikka, joissa henkilökuntamme voi auttaa entistä kokonaisvaltaisemmin matkustamisen suunnittelussa. Uusi palvelukonsepti mahdollistaa aktiivisemman vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden tutustua ja vaikuttaa palvelukehitykseemme sekä myös yhteistyökumppaneihimme. Toki tarjolla on myös ajankohtaista tietoa junien kulusta ja apua yllättäviin tilanteisiin”, kertoo Marika Schugk, VR:n asiakaskokemuksesta ja palvelukehityksestä vastaava johtaja.

Uuden konseptin mukainen palvelu lanseerataan Helsinkiin maaliskuussa 2026. Yhtiö jatkaa matkustajapalveluidensa kehittämistä edelleen vastaamaan yhä paremmin tulevaisuuden asiakastarpeisiin.