VR uusii myyntikanavat 2019 – samalla tavoitellaan lippujen käteismyynnistä luopumista kaukoliikenteen junissa

VR uusii vuonna 2019 verkkokaupan, mobiilisovelluksen ja automaatit samalla, kun kaukoliikenteen junahenkilökunnan myyntilaitteet uusiutuvat. Suunnitelman mukaan syyskuusta lähtien kaukoliikenteen junalipun voi ostaa junasta maksukorteilla ja käteismyynti päättyy kaukoliikenteen junissa. Käteisen käyttö on viime vuosina puolittunut junissa. Enemmistö suomalaisista (yli 99%) ostaa junalippunsa ennakkoon tai junista korttimaksulla.

Kaukoliikenteen junissa käteisellä tapahtuva lipunmyynti on voimakkaassa laskussa. Junamyynnin osuus on kokonaisuutena vain 2,5 % kaukoliikenteen myynnistä (2018). Käteismyynnin osuuden voimakkaan laskun arvioidaan jatkuvan edelleen tasolle, jossa se ei enää kata käteisen käsittelystä syntyviä kustannuksia. Helsingin alueen ja Etelä-Suomen taajamaliikenteen lähijunissa lipunmyynti loppui kokonaan 2017.

”Junamatkustamisen suosio kasvaa vahvasti, jolloin edullisin lippu ja istumapaikka on mahdollista varmistaa ostamalla lippu hyvissä ajoin etukäteen. Ennakointi auttaa myös meitä mitoittamaan junia oikein. Suurin osa asiakkaistamme suosii itsepalvelukanavia, erityisesti mobiilimaksaminen kasvaa. Uusimme vaiheittain myyntikanavamme tänä vuonna ja uskomme, että entistä helpompi ostaminen houkuttelee yhä useamman asiakkaamme mobiiliin ja verkkoon”, sanoo matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.  

Konduktöörien myyntilaitteita ja -sovelluksia kehitetään myyntikanavien uudistamisen yhteydessä, jotta voisimme palvella entistä sujuvammin matkustajia. Lipunmyynnin lisäksi junahenkilökunta voi jatkossa myydä kattavasti lisäpalveluita matkan aikana, hänellä on myös käytössään ajantasainen ja entistä kattavampi tieto matkan etenemisestä.

Lippuja saa itsepalvelukanavien lisäksi junista, R-kioskeilta, asemilta ja puhelinpalvelusta

Valtaosa lipuista (yli 80 %) ostetaan itsepalvelukanavista - verkkokaupasta, mobiilisovelluksesta tai lippuautomaatista. Kaukoliikenteen junalippuja myydään sekä kortilla että käteisellä kaikilla Suomen 600 R-kioskilla sekä VR:n lipputoimistoissa. Asiakkaita palvelee myös VR puhelinpalvelu ja matkahuollon toimipisteet.

Pyrimme tekemään siirtymästä mahdollisimman joustavan, pitkä siirtymäaika tarjoaa mahdollisuuden totuttautua muiden kanavien ja maksuvälineiden käyttöön. Seuraamme myyntikanavien kehitystä jatkuvasti, ja päivitämme tilannearviota syyskuuta kohden”, sanoo Romanainen.

Mistä myyntikanavien uudistuksessa on kyse?

Uusimme kaikki myyntikanavamme vaiheittain 2019–2020. Ensimmäisenä asiakkaiden käyttöön valmistuvat mobiilisovellus ja automaatit kesällä 2019. Uudet myyntikanavat ovat entistä helppokäyttöisempiä ja palveluiltaan monipuolisempia – ne mahdollistavat myös henkilökohtaisen viestinnän ja markkinoinnin. Viestimme uudistuksista projektin edetessä keväällä.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu