VR:n uudet ohjausvaunut koeliikenteeseen

VR:n uudet kaksikerroksiset ohjausvaunut aloittavat koeajot huhtikuun lopulla. Varsinaiseen junaliikenteeseen ja matkustuskäyttöön vaunut saadaan ensi kesästä alkaen. Kaluston uusimisen tarkoituksena on parantaa asiakkaiden matkustusmukavuutta.

- Uudella junakalustolla palvelemme asiakkaitamme entistä paremmin. Ohjausvaunujen avulla voimme myös tehostaa liikennettä ruuhkaisilla ratapihoilla ja parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä, matkustajaliikennedivisioonan johtaja Antti Tiitola toteaa.

VR tekee lisätilauksen ohjaus- ja ravintolavaunuista

VR tilasi 12 ohjausvaunua ja 15 kaksikerroksista ravintolavaunua Transtech Oy:ltä keväällä 2011. Tilauksen arvo oli yli 90 miljoonaa euroa. Lisäksi kauppaan sisältyi optio 13 ohjausvaunusta ja 11 ravintolavaunusta, jotka VR on nyt päättänyt toteuttaa. Lisäoptioiden arvo on noin 55 miljoonaa euroa.

Ensimmäiset ravintolavaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2014 alussa, ja kaikki uudet ravintola- ja ohjausvaunut ovat liikenteessä syksyyn 2014 mennessä. Lisäoptioihin sisältyvät ravintola- ja ohjausvaunut valmistuvat arviolta vuoden 2015 syksyyn mennessä.

Sekä ohjaus- että ravintolavaunujen kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia. Vuonna 2011 tehtyjen vaunutilausten ja nyt tehtyjen optiotilausten työllistävä vaikutus Suomessa on arviolta 1630 henkilötyövuotta.

Ohjausvaunussa yhdistyvät veturi ja matkustajavaunu

Ohjausvaunu on kaksikerroksinen ja Suomessa aivan uudenlainen vaunutyyppi. Siinä yhdistyvät veturin ja matkustajavaunun ominaisuudet: toisessa päässä on ohjaamo, ja vaunun matkustamossa on noin 100 istumapaikkaa. Vaunun ulkoasu on VR:n vihreän ilmeen mukainen.

Ohjausvaunu muodostaa yhdessä kaksikerroksisten IC2-vaunujen kanssa monipuolisia palveluita tarjoavan junan. Junassa on mm. kaksi matkustusluokkaa, Eko ja Ekstra, MiniBistro-kärrymyynti, invapalvelut sekä erilliset palvelut perheille ja lemmikkieläinten kanssa matkustaville.

Ohjausvaunullisessa IC2-junassa on asiakaspalautteen pohjalta uusittuja työskentelyhyttejä sekä erilliset allergiahytit. IC2-junien palveluihin kuuluvat myös matkatavaroiden kuljetus ja säilytys. Uuden ohjausvaunun myötä esimerkiksi pyöräpaikkojen määrä lisääntyy kahdella, joten niitä on IC2-junissa jatkossa viisi. Ohjausvaunussa on myös uudentyyppinen led-valaistus sekä ilmastointijärjestelmä.

Ohjausvaunut parantavat täsmällisyyttä ja nopeuttavat junamatkaa

Ohjausvaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä helpottaa junaliikennettä erityisesti Helsingin ja Tampereen ruuhkaisilla ratapihoilla. Ohjausvaunun käyttöönotto parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä kaikkialla Suomessa.

Ohjausvaunuja käytetään ensivaiheessa nykyisissä IC2-junissa, jotka liikennöivät pääsääntöisesti Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan sekä Poriin, Jyväskylään, Seinäjoelle ja Vaasaan. Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista laajentaa ohjausvaunuilla varustettujen junien reittiverkostoa ja samalla lyhentää tiettyjen reittien, kuten esimerkiksi Helsinki–Kuopio, matka-aikoja.

Huhtikuussa käynnistyvien koeajojen aikana ohjausvaunu liikkuu eri rataosilla. Koeajoissa testataan mm. vaunun kulkuominaisuuksia, turvallisuutta ja matkustusmukavuutta. Ohjausvaunuja on käytetty Keski-Euroopan junaliikenteessä jo vuosikymmeniä.

Suomessa uudentyyppisten vaunujen hankinta on ollut myös tuotekehitysprosessi, johon ovat osallistuneet sekä asiakkaat että VR:n henkilöstö. VR on edellyttänyt, että vaununvalmistajalla on kokemusta ja näyttöä suomalaisissa olosuhteissa käytettävän junakaluston valmistamisesta.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu