Itsepalvelun kasvu tuo muutoksia VR:n lipunmyynnin aukioloaikoihin

Junalipuista jo reilusti yli puolet ostetaan VR:n verkkokaupasta ja lippuautomaateista. Perinteisten lipputoimistojen asiakasmäärät ovat jatkuvasti vähentyneet, minkä vuoksi VR muuttaa 28 asemalla toimivan lipunmyynnin palveluaikoja 25. helmikuuta alkaen. - Kehitys jatkuu samansuuntaisena ja voimistuu, varsinkin kun junalippuja jatkossa voi ostaa myös mobiililaitteilla. Nyt tehtävien muutosten tavoitteena on varmistaa asiakaspalvelu asemilla vilkkaimpina aikoina, toteaa myyntijohtaja Monna Huvilinna. Asemien henkilökuntaa on sopeutettu uuteen tilanteeseen viime syksynä käytyjen yhteistoimintaneuvottelujen pohjalta. Palveluaikojen muutokset koskevat pääsääntöisesti varhaisaamuja, myöhäisiltoja sekä viikonloppuja. - Muutokset vaihtelevat asemittain. Ne pohjautuvat eri viikonpäivien ja kellonaikojen asiakasmääriin sekä paikallisiin näkemyksiin asiakastarpeista ja -odotuksista. Asemien lisäksi VR tarjoaa useita mahdollisuuksia junalipun ostoon ennen matkaa. Lippuja voi hankkia verkkokaupasta, lippuautomaateista, puhelinpalvelusta ja varaamalla puhelinpalvelusta sekä lunastamalla lippu R-kioskilta. Junalippuja myyvät myös useimmat matkatoimistot. Junalipun voi hankkia myös junasta, mutta siellä sen hinta on hieman muita kanavia kalliimpi. VR:llä on palveluasemia kaikkiaan 38. Asemia ei suljeta, eivätkä lipunmyynnin palveluaikojen muutokset vaikuta asemien odotustilojen aukioloon tai asemien junatarjontaan.

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu