Satavuotias Helsingin päärautatieasema kehittyy kiinni ajassa

Helsingin päärautatieasema, joka täytti 5.3.2019 sata vuotta, on valmis kohtaamaan seuraavan vuosisadan entistä ehompana. VR Group on lähtenyt kehittämään asemaa aktiivisesti, mikä on alkanut näkyä loppuvuodesta myös asiakkaille. VR:n uusi palvelupiste avautuu 10. joulukuuta länsisiivessä osana aseman laajempaa uudistusta.

Päärautatieasema on Helsingin ikoninen maamerkki ja Suomen ylivoimaisesti vilkkain matkustamisen ja liikenteen solmukohta. Helsingin asemaa käyttää päivittäin jopa 250 000 ihmistä.

– Asema on säilyttänyt merkityksensä pääkaupungin ytimessä palvelemalla junamatkustajia, turisteja ja kaupunkilaisia vuosikymmenestä toiseen ajassa eläen ja tarpeisiin muuntuen, taustoittaa VR Groupin kiinteistöyksikön hankepäällikkö Jani Jääskeläinen.

VR Groupin entisen pääkonttoriin tiloihin on paraikaa rakentumassa hotelli. Loppuvuodesta työmaakylttejä on alkanut ilmestyä kertomaan hotellin rakennustöiden lisäksi myös aseman tulevista vaiheista.

– Käynnissä on kehityshanke, jossa uudistamme satavuotiasta asemaa huolellisesti. Haluamme tarjota asiakkaille uusia palveluita ja kehittää nykyisiä, jotta pystymme palvelemaan nykyistä paremmin myös viihtyisänä kohtaamispaikkana, Jääskeläinen kertoo.

– Olemme keränneet aseman tulevaisuuteen liittyviä odotuksia ja näkemyksiä asiakastutkimuksin. Lisäksi olemme kuunnelleet asiantuntijoita ja tehneet tiivistä yhteistyötä Museoviraston ja muiden viranomaisten kanssa. Toteutamme aseman kaipaamaa peruskorjausta ja uudistamista arvokasta rakennusperintöä kunnioittaen.

Matkustamisen palvelut aseman länsisiipeen

– Aseman uudistustyö tapahtuu vaiheittain useamman vuoden aikana. Keskushallissa remontoidaan tällä hetkellä liiketiloja uusia vuokralaisia varten niin sanottujen mutterikioskien takana. Myös VR:n lipunmyyntihalli, joka on alun perin ollut 2. ja 3. luokan matkustajien odotushalli, tulee uuteen käyttöön, Jääskeläinen selvittää.

VR:n palvelupiste muuttaa uusiin toimitiloihin länsisiipeen ja avaa ovensa asiakkaille 10. joulukuuta 2019. Uudistuvat digitaaliset palvelut ovat tehneet omatoimisesta junalipun ostamisesta entistäkin sujuvampaa ja suositumpaa, ja myös Helsingin aseman uusittu palvelupiste pyrkii vastaamaan mahdollisimman hyvin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

– Uuden palvelupisteen tilat tukevat toimintamallia, jossa osa palveluneuvojistamme työskentelee entistä lähempänä asiakkaitamme asemalla ja laiturialueella. Pystymme huomioimaan asiakkaan paremmin jo saapuessa ja tarjoamaan henkilökohtaisempaa asiakaspalvelua, VR:n palvelujohtaja Piia Tyynilä kertoo.

– Lisäksi haluamme tuoda uusissa tiloissa erityisesti esille kotimaiset matkakohteet ja vastuullisen junamatkailun monipuoliset mahdollisuudet, Tyynilä mainitsee.

Samalla kun matkustamisen palvelut keskittyvät päärautatieaseman länsisiipeen, entiseen lippuhalliin, keskushalliin ja kellarikerrokseen suunnitellaan uusia tasokkaita kahvila- ja ravintolapalveluita viihtyisine terasseineen, jotka kutsuvat viettämään aikaa.


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu