VR Transpoint on tuonut Suomeen ensimmäisen modulaarisen eurooppalaisen tavaravaunun

09.02.2021 11:59 Mediatiedotteet, Ajankohtaista

VR Transpoint on yhdessä kalustotoimittaja Innofreight Solutions GmbH:n kanssa modifioinut ja hyväksyttänyt Euroopassa laajalti käytössä olevan kalustotoimittajan vaunuratkaisun Suomen olosuhteisiin. Modulaariset Finnowagon-vaunut tehostavat rautatiekuljetuksia mahdollistaen suuremmat hyötykuormat ja joustavuutensa ansiosta vaunu soveltuu monentyyppisten rahtien kuljettamiseen. Ensimmäinen täysin uusilla Finnowagoneilla varustettu pyriittijuna on aloittanut kaupallisessa liikenteessä.

Modulaariset Finnowagon-vaunut tehostavat rautatiekuljetuksia, sillä uusi vaunualusta on painoltaan huomattavasti kevyempi kuin aiemmat vaunuratkaisut ja mahdollistaa suurempien hyötykuormien kuljettamisen. Lisäksi modulaarisilla vaunuilla pystytään samaa vaunualustaa hyödyntämällä ja vain kuormatilaa vaihtamalla kuljettamaan monentyyppistä rahtia tehostaen rautatiekuljetusten joustavuutta ja kilpailukykyä. Vaunualustan päällä voidaan käyttää muun muassa rikaste-, säiliö- tai teräskelakontteja.

”Kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen moderni tavaravaunu, joka on otettu käyttöön Suomessa. Vaunuratkaisun myötä suomalaiselle raideleveydelle on hyväksytetty ja otettu myös ensimmäistä kertaa käyttöön Euroopan yleisin Y25-tavaravaunutelityyppi. Jatkossa uuden kilpailukykyisemmän kaluston hyväksyttäminen ja käyttöönottaminen Suomeen on entistä nopeampaa ja kustannustehokkaampaa. Finnowagon on alustana kevytrakenteinen ja kantava, jolloin suuremmat kuormat tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin. Sama määrä kuljetuksia voidaan hoitaa pienemmällä junamäärällä”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.

Finnowagon-kaksoisvaunuja on nyt liikenteessä 23 kappaletta. VR Transpointin tavoitteena on ottaa käyttöön yhteensä 50 kaksoisvaunua tämän vuoden aikana.

Tiivistä yhteistyötä

Finnowagon-vaunut on otettu kaupalliseen liikenteeseen ensimmäisenä pyriittikuljetuksissa Pyhäsalmi–Siilinjärvi-välillä tammikuussa. Finnowagon-vaunualusta on ollut pyriittikuljetuksissa aiemmin ainoastaan koekäytössä, jonka pohjalta nyt käytössä oleviin vaunuihin on tehty parannuksia. Finnowagon-kalustoratkaisua on kehitetty tiiviissä yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight Solutions GmbH -kalustotoimittajan sekä asiakkaan kanssa.

”Meille ajureina ovat olleet uuden kuljetusratkaisun helppokäyttöisyys ja monimuotoisuus kuljetustarpeisiimme. Uuden vaunualustan myötä toiminta sekä lastaus- että purkupäässä saadaan tehokkaammaksi ja nopeammaksi. Tulevissa kuljetusratkaisuissa Finnowagonin alustaa tullaan hyödyntämään myös nestekuljetuksissa. Yhteistyö VR Transpointin ja Innofreightin kanssa on tarjonnut uusia kustannustehokkaita mahdollisuuksia kuljetuksillemme ja Yaran puolelta odotamme innolla, mitä yhteinen kehitystyö tuo vielä tullessaan”, Yaran operatiivinen päällikkö Lasse Oksanen kertoo.

”Innofreightin muokattavia modulaarisia vaunuja käytetään laajasti Euroopassa. Liikenteessä on 15 000 konttia ja 2 000 vaunua – nyt myös leveämmillä suomalaisilla raideleveyksillä. On ollut ilo työskennellä yhdessä VR Transpointin kanssa tässä projektissa, jossa kaikki tahot ovat tehneet työtä saadakseen seuraavan sukupolven innovatiiviset vaunut käyttöön täällä Suomessa ja tehdäkseen rautatielogistiikasta yhä kilpailukykyisempää ja ympäristöystävällisempää”, sanoo Innofreight Scandinavian toimitusjohtaja Bertil Leijding.

Faktoja Finnowagonista:

  • Kaksoisvaunussa kaksi perinteistä vaunua vastaavaa puolivaunua on yhdistetty kiinteästi toisiinsa ns. lyhytkytkennällä.
  • Modulaarisessa vaunussa vaunualusta ja kuormatilat ovat erilliset. Samaa vaunualustaa voidaan käyttää useisiin eri logistiikkaratkaisuihin kuormatilaa vaihtamalla.
  • Ensimmäinen eurooppalainen moderni tavaravaunu, joka on otettu käyttöön Suomeen.
  • Yhden vaunupuolikkaan taarapaino rikastekonteilla on alle 21 tonnia
    (korvattavan perinteisen vaunun taarapaino 27 tonnia).
  • Yhden vaunupuolikkaan hyötykuorma on 69 tonnia
    (korvattavan vaunun hyötykuorma 63 tonnia).
  • Tiettyä konttityyppiä on mahdollista yhdistää tulevaisuudessa rekkakuljetuksiin.
Liittyy aiheeseen: VR Group, Logistiikka

Uutisarkistoon