VR uudisti digitaaliset palvelunsa asiakkaita kuunnellen - junaliput jatkossa yhdeltä verkkosivustolta

VR on uudistanut kaikki lipunmyyntikanavansa vaiheittain kesästä 2019 lähtien. Nyt tuttu osoite www.vr.fi vie asiakkaat uudistuneille verkkosivuille. Uusi sivusto on aiempaa helppokäyttöisempi ja selkeämpi, ja junalippujen ostaminen onnistuu entistä sujuvammin myös mobiililaitteella.   

VR on tehnyt kesästä 2019 lähtien laajaa digitaalisten palveluiden uudistusta, jossa kaikki lipunmyyntikanavat sekä niiden taustalla oleva myyntijärjestelmä on uudistettu. Nyt kauko- ja lähiliikenteen junaliput saa samasta osoitteesta uudelta verkkosivustolta tai VR Matkalla -sovelluksesta. Uusia lipunmyyntikanavia on kehitetty vaiheittain yhdessä asiakkaiden kanssa, perustuen asiakkaiden haastatteluihin, testauksiin ja palautteeseen. Vanha verkkosivusto on palvellut kehitysvaiheen ajan uuden rinnalla.   

”Uusi verkkosivustomme on selkeämpi ja sujuvampi käyttää, sekä ilmeeltään huomattavasti raikkaampi kuin vanha. Esimerkiksi paikan valinta vaunukartalta helpottuu, kun paljon puhutun Flash-laajennuksen käytöstä päästiin viimein luopumaan”, kertoo VR:n digitaalisista palveluista ja markkinoinnista vastaava Vanessa Lehtinen.  

Uuden verkkosivuston kehitys jatkuu yhä, ja esimerkiksi yöjuna- ja yritysasiakkaiden palvelut tulevat uudelle sivustolle saataville myöhemmin. Niitä ostavat asiakkaat ohjaamme sivustolta toistaiseksi vanhan verkkokaupan puolelle niin, ettei asiakkaan tarvitse itse selvittää, miltä sivustolta mikäkin junalippu ostetaan. Vanha verkkokauppa palvelee vielä toistaiseksi taustalla, kunnes viimeisetkin lipputuotteet on kehitetty uusiin kanaviin.  

”Vaiheittainen uudistus on mahdollistanut palveluiden jatkuvan kehittämisen asiakkaiden palautteeseen perustuen. Sen ansiosta uusi sivusto ja VR Matkalla -sovellus vastaavat nyt aidosti paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Haluamme jatkossakin tarjota aina vain parempia palveluita ja sopivimpia tuotteita kaikille asiakkaillemme. Jatkamme edelleen aktiivista kehitystyötä ja kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaiden palautetta ja toiveita”, Lehtinen kertoo.  

Sujuvaa ostamista, selkeitä sisältöjä  

Uuden sivuston myötä junalippujen ostaminen on asiakkaille entistä sujuvampaa, erityisesti kun lipun ostaa kirjautuneena. Sivusto on sisällöltään selkeä, ja sieltä löytää helposti tarvitsemansa tiedon junamatkustamisesta. Lisäksi sivusto tarjoaa inspiraatiota ja ajankohtaisia vinkkejä matkailuun. Uudistuneella sivustolla tärkeimpiä muutoksia ovat muun muassa nämä:  

  • Kauko- ja lähijunien liput saa ostettua samalta sivustolta ja sovelluksesta. Kirjautuneena ostetut liput ovat molemmissa kanavissa helposti saatavilla omassa profiilissa.
  • Jatkossa sivustolta voi valita paikan vaunukartalta myös mobiililaitteella. Paikanvalinta ei enää edellytä Flashia. 
  • Peruutusturvan ostaja voi tarvittaessa perua matkan itsepalveluna sivustolla, kun tähän saakka peruutus on vaatinut soiton asiakaspalveluun tai erillisen lomakkeen täyttämisen.
  • Myös lipputuotteita on kehitetty asiakkaiden palautteen perusteella – esimerkiksi sarjalippua on uudistettu, ja jo varatun sarjalippumatkan voi tarvittaessa peruuttaa helposti itsepalveluna uusissa kanavissa oman profiilin kautta. 
  • Näkövammaiset matkustajat voivat nyt käyttää sivustoa lukulaitteen avulla. Sivuston saavutettavuutta on kehitetty yhdessä vammaisjärjestöjen ja erityisryhmien kanssa, jotta sivusto olisi kaikille asiakasryhmille saavutettava ja helppokäyttöinen. 

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu