Osana yhteiskuntaa
VR on vaikuttanut keskeisesti suomalaiseen yhteiskuntaan yli 160 vuoden ajan eli siitä lähtien kun junaliikenne Suomessa alkoi vuonna 1862. Tänä päivänä junamatkustamisen suosio on ennätyksellisen suurta ja junissa matkustetaan enemmän kuin koskaan aiemmin.
VR on voimakkaasti sitoutunut edistämään kilpailua raideliikenteeseen. Haluamme olla mukana kasvattamassa kestävää, asiakaslähtöistä ja kilpailuun perustuvaa raidemarkkinaa Open Accessin eli vapaan kilpailun sekä alueellisen ostoliikenteen kilpailutusten yhdistelmänä. Ajamme tavoitetta, jonka mukaan raideliikenteen kulkumuoto-osuus kasvaisi matkustajaliikenteessä 10 prosenttiin (8,5 % vuonna 2022) ja tavaraliikenteessä 30 prosenttiin (22 % vuonna 2022). Kasvun edellytyksenä ovat riittävät investoinnit rataverkon kunnossapitoon ja uusiin ratahankkeisiin.
Haluamme olla mukana kasvattamassa kestävää, asiakaslähtöistä ja kilpailuun perustuvaa raidemarkkinaa.
Junaliikenne on tulevaisuuden liikkumismuoto, joka voi vähentää päästöjä, edistää puhdasta siirtymää, laajentaa työssäkäyntiä ja tukea Suomen huoltovarmuutta ja talouskasvua. Näitä tavoitteita edistämme aktiivisessa yhteiskunnallisessa vuoropuhelussa ja tiiviissä yhteistyössä eri sidosryhmiemme kanssa.
Lausuntomme ja kannanotot
Tutustu tarkemminMerkittävä parannus junakuuluvuuteen – uusi VR-wifi käytössä kaikissa kaukojunissa
Aiempaa merkittävästi nopeampi ”Uusi VR-wifi” on nyt käytössä kaikissa VR:n kaukoliikenteen junissa. Uusi juna-wifi mahdollistaa matka-ajan tehokkaamman hyödyntämisen. Asiakastyytyväisyys juna-wifiin onkin jo parantunut uudistuksen myötä. Junakuuluvuuden tärkeä mahdollistaja on radan varren telemastot ja tukiasemien kapasiteetin kehittäminen VR:n toimien rinnalla.

Suomen raidemarkkina
Suomessa kaukojunaliikenne ja tavarajunaliikenne ovat markkinaehtoista liiketoimintaa ja vapaasti kilpailtua. Raideliikenteessä käytössä on EU-sääntelyyn perustuva Open access -malli, jossa mikä tahansa operaattori voi tulla kilpailemaan raiteille ja samoilla reiteillä voi olla useita liikennöitsijöitä. Liikennöitsijät käyttävät reiteillä omaa tai kaupallisilta toimijoilta vuokraamaansa kalustoa.

Liikennesektorin sääntely
Rautatiealaa koskeva lainsäädäntö ja sääntely vaikuttavat keskeisesti siihen, miten junaliikennettä ylläpidetään ja kehitetään. Raideliikenteen ja kaluston tekninen sääntely on hyvin yksityiskohtaista, millä pyritään parantamaan niin kaluston, liikenteen kuin raideverkon turvallisuutta. Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12) puolestaan vaikuttaa laaja-alaisesti raideliikenteen kehitykseen lähitulevaisuudessa.

Toimintaympäristö muutoksessa
Liiketoimintaympäristömme on ollut viime vuosien aikana merkittävässä muutoksessa. Koronapandemia, energian korkea hinta ja kiihtynyt inflaatio vaikuttivat hyvin negatiivisesti liiketoimintaamme, ja vuonna 2022 Venäjän hyökkäyssodan seurauksena lopetimme Venäjän rajan ylittävän henkilö- ja tavarajunaliikenteen kokonaan. Vuodesta 2023 lähtien VR:n kannattavuus ja liikevaihto ovat parantuneet selvästi.

Suomen rataverkko
Suomen rataverkko, sen ylläpito ja kunnostus ovat Väyläviraston vastuulla. Rataverkon pituus on yhteensä lähes 6 000 kilometriä, josta reilu puolet on sähköistetty. Rataverkosta lähes 90 % on yksiraiteista, jolloin samaa raidetta liikennöidään molempiin suuntiin.

Raideliikenteen tulevaisuus
Olemme mukana luomassa Suomeen asiakaslähtöistä, kasvavaa ja kestävää raideliikennemarkkinaa, johon syntyy lähitulevaisuudessa lisää kilpailua ja uusia palveluja. VR:n tavoitteena on keskittyä junaoperaattorin ydinliiketoimintaan ja uudistua moderniksi matkustamisen ja logistiikan palveluyritykseksi.

Raideliikennettä tukevat megatrendit
Ilmastonmuutos on yksi aikamme keskeisimmistä megatrendeistä, jonka hillitseminen edellyttää raideliikenteen kasvua. Sähköllä kulkeva juna on ilmastoystävällisin vaihtoehto, koska se tuottaa vähemmän päästöjä ja kuluttaa vähemmän energiaa kuin muut liikennemuodot. Matkustajajunistamme 95 % ja tavarajunistamme 80 % kulkee fossiilittomasti sähköllä, ja rautatieliikenteen osuus kaikista liikenteen päästöistä on vain 1 %.

Rautatiealan keskeiset toimijat
Rautatieliikenteessä vaikuttaa monta toimijaa, joiden yhteistyö takaa arjen junamatkustamisen ja -kuljetusten sujumisen.

Sidosryhmät
Haluamme ylläpitää aktiivista vuoropuhelua ja yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, jotta pystymme VR:llä paremmin vastaamaan meihin kohdistuviin odotuksiin ja parantamaan palvelujamme ja omia toimintaedellytyksiämme.

VR huoltovarmuuden turvaajana
Meillä VR:llä on merkittävä tehtävä koko Suomen huoltovarmuuden turvaajana.
