Päärautatieaseman WeThe15-kampanjan valaistus

Helsingin päärautatieaseman kellotorni valaistaan violetilla – väri viestii yhdenvertaisuudesta paralympialaisten alla

Paralympialaisten yhteydessä käynnistyvä kansainvälinen #WeThe15-kampanja muistuttaa siitä, että 15 prosentilla maailman väestöstä on jonkinlainen vamma. VR Group osallistuu kampanjaan valaisemalla Helsingin päärautatieaseman kellotornin violetilla, muiden maailman ikonisten maamerkkien tapaan.

Elokuun 19. päivä käynnistyvässä valaisukampanjassa käytetty violetti on kansainvälinen vammaisuuden väri. Mukana on kymmeniä merkittäviä kohteita ympäri maailman, kuten Rooman Colosseum, Niagaran putoukset ja London Eye. Värin saa ylleen myös Helsingin satavuotias päärautatieasema, maan vilkkain rakennus pääkaupungin paraatipaikalla. 

– Olemme yhteisellä matkalla edistämässä tärkeää teemaa. Yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus linkittyvät yhtiömme vastuullisuustyöhön, jota ohjaavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, kuten tavoite eriarvoisuuden vähentämisestä. Juna on jokaista varten. Junalla myös erityisryhmät voivat kulkea mukavasti, ilmastoystävällisesti ja turvallisesti, korostaa VR Groupin laki- ja vastuullisuusasioista vastaava johtaja Taru Uotila

– WeThe15-kampanjassa on kyse osallisuudesta ja ihmisoikeuksista. Tavoitteena on, että vammaiset henkilöt tulevat yhä aktiivisemmaksi osaksi yhteiskuntaa. Paralympialaisten aika on otollinen sen muistuttamiseen, että myös liikunta ja urheilu kuuluvat kaikille. On hienoa, että voimme toteuttaa kampanjan lanseerauksen Suomessa yhdessä VR Groupin kanssa, kertoo Suomen Paralympiakomitean pääsihteeri Riikka Juntunen.

Tokion kesäparalympialaiset alkavat 24.8. ja jatkuvat 5.9. saakka. Suomen olympiajoukkueen tapaan Pohjoisen tähdet -teeman alla kilpaileva paralympiajoukkue hakee Tokiosta seitsemää mitalia. Suomen Paralympiakomitea koordinoi urheilujuhlan yhteydessä #WeThe15-kampanjaa, Kansainvälisen Paralympiakomitean IPC:n jäsenenä. Kymmenvuotisen kampanjan taustalla on myös useita muita kansainvälisiä organisaatioita. 

Esteettömyys osana vastuullista palvelujen kehitystä 

VR kehittää jatkuvasti toimintaansa asiakkaita kuunnellen ja huomioiden erityisryhmät, kuten vammaiset henkilöt, joita varten on esteettömän matkustamisen palveluja. VR on esimerkiksi jo pitkään tarjonnut edelläkävijänä saattajalippua, jolla liikkumis- tai toimintaesteisen asiakkaan avustaja pääsee maksutta mukaan junaan. Tällä hetkellä lähes 90 prosenttia kaukoliikenteen junavuoroista on esteettömiä, ja myös esimerkiksi Lappiin pääsee yöjunalla esteettömässä makuuhytissä. 

Kaluston ja palveluiden kehityksessä kuunnellaan ja osallistetaan niin vammaisjärjestöjen edustajia kuin erityisryhmiin kuuluvia asiakastestaajia. Esimerkiksi digipalveluiden saralla otettiin hiljattain käyttöön uudet lippuautomaatit, joihin on palautteen perusteella tehty esteettömyyteen liittyviä parannuksia, käyttöliittymää ja visuaalisia seikkoja koskien.   

– Vastuullisuus on keskeinen osa yhtiömme strategiaa sekä liiketoimintojamme ja kasvualueitamme kokoava teema. Kyse on päivittäisistä arjen valinnoista. Yhtiöllemme olennaisimmat vastuullisuuden osa-alueet ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys, työntekijäkokemus, ympäristövastuu ja yhteiskuntavastuu. Autamme asiakkaitamme ja koko yhteiskuntaa laajemmin onnistumaan kestävän kehityksen tavoitteissaan, Uotila toteaa. 

– Jaamme yhteisiä arvoja, sillä vastuulliset valinnat, kuten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä ympäristöystävälliset toimintatavat, ovat tärkeitä myös Paralympiakomitealle. Lisäksi paraurheilijoiden näkökulmasta juna on ympäristöystävällinen vaihtoehto treeni- ja kilpailumatkoille. Junassa on huomioitu esteettömyyteen ja saavutettavuuteen liittyviä seikkoja, oli urheilijalla sitten liikunta-, näkö- tai kehitysvamma. Matkustusaikaa voi käyttää esimerkiksi palautumiseen tai tulevaan suoritukseen valmistautumiseen, Juntunen tuo esille.  

Lue lisää #WeThe15-kampanjasta


VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu