Siirry sisältöön
Käytöstä poistettuja vetureita Pieksämäellä

VR myy vetureita ja tavaravaunuja kunnostettavaksi liikennekäyttöön

VR laittaa jälleen myyntiin käytöstä poistettua rautatiekalustoa: 58 dieselveturia ja 122 tavaravaunua, jotka eivät ole liikennekelpoisia. Veturit ja vaunut myydään muille alan toimijoille suljetussa huutokaupassa, johon ilmoittaudutaan etukäteen 23.6.2025 mennessä.

VR myy tällä kertaa 58 veturia ja 122 logistiikan tavaravaunua. Myynnissä on Dv12-, Dr16-, Dr14- ja Sr1-sarjan vetureita. Lisäksi myyntiin tulee Taimn-, Taims-, Lgjn- ja Hkba-tyypin tavaravaunuja, joita on hyödynnetty muun muassa rikasteiden ja konttien kuljettamiseen. Taimn- ja Taims-vaunujen osalta kyseessä ovat koko kalustosarjat.

VR haluaa edistää raidemarkkinan kasvua ja kilpailua Suomessa luopumalla käytöstä poistetusta kalustosta. Nyt myytävät veturit ja tavaravaunut eivät ole sellaisenaan liikennekelpoisia, minkä vuoksi niiden pohjahinta määräytyy kalustoyksilöittäin painon ja kierrätysmetallin pörssihinnan mukaan. Kalusto myydään kunnostettavaksi liikennekäyttöön alan muille toimijoille Suomessa.

Kaluston katselmukset ostajakandidaateille

VR järjestää esittelytilaisuuden myyntiprosessin etenemisestä ja kaluston katselmukset huutokauppaan osallistuville yrityksille ja yhdistyksille. Heille toimitetaan myös kauppaan liittyvät kaupalliset ehdot ja saatavilla oleva huoltohistoria.

Katselmuksissa voi tutustua tarkemmin myytäviin veturi- ja vaunuyksilöihin ennen lopullisen tarjouksen jättämistä. Esimerkiksi vetureista puuttuu komponentteja, koska niitä on hyödynnetty vielä käytössä olevan kaluston elinkaaren jatkamisessa. Veturit sijaitsevat Pieksämäellä ja myytävät tavaravaunut eri ratapihoilla.

VR FleetCare tarjoaa huutokauppaan osallistuville ostajakandidaateille mahdollisuutta varaosien sekä kunnossapitopalveluiden hankkimiseen.

Veturit ja vaunut tarkoitettu liikennekäyttöön Suomessa

Ilmoittautuminen huutokauppaan aukeaa 27. toukokuuta 2025 ja on avoinna 23. kesäkuuta 2025 saakka. Huutokauppaan ilmoittaudutaan etukäteen sähköpostitse lähetettävän ilmoittautumislomakkeen kautta (ks. tarkemmat tiedot alta).

Huutokauppaan ilmoittautuessa varmistetaan, että ostajakandidaatin tarkoituksena on rautatieoperointi Suomessa. Toimijalla tulee olla turvallisuusjohtamisjärjestelmä sekä ECM-sertifikaatin omaava taho kaluston kunnossapitoon tai suunnitelma kunnossapitäjän hankkimisesta.

Kaupan kohteena olevat veturit ja vaunut myydään siinä kunnossa kuin ne ovat sopimuksen allekirjoitushetkellä. Ostaja on velvollinen järjestämään kohteen siirron ja vastaa itse kaikista siirtoon kohdistuvista kustannuksista. VR ei myyjänä anna mitään takuuta kaupan kohteelle tai sen osille eikä vastaa ostajalle aiheutuneista välittömistä tai välillisistä vahingoista sopimuksen allekirjoituksen jälkeen.

Tarkemmat sopimusehdot käydään läpi kaikkien myyntiprosessiin hyväksyttyjen ostajakandidaattien kanssa.

Huutokaupan alustava aikataulu

Ilmoittautuminen: 27.5.2025–23.6.2025

Katselmukset: 08–09/2025

Huutokauppa avoinna tarjouksille: 10/2025

Huutokauppa sulkeutuu: 31.10.2025

Kaupan viimeistely: 11–12/2025

Kello asemalla

Ilmoittautuminen huutokauppaan

Lataa ohessa oleva PDF-ilmoittautumislomake ja täytä sen kaikki kohdat. Lähetä ilmoittautumislomake sekä kaupparekisteriote 23.6.2025 mennessä sähköpostiosoitteeseen [email protected]. Myyntiprosessiin hyväksytyt yritykset ja yhdistykset kutsutaan erilliseen esittelytilaisuuteen.

Lisätiedot:

Lisätietoja myyntiprosessista antaa VR:n kalustojohtaja Joonas Roivainen, [email protected]

Uutinen 27.5.2025: VR myy liikenteestä poistettuja vetureita ja tavaravaunuja 

Lisää kalustoa lähivuosina myyntiin

Tulevina vuosina tulee myyntiin lisää liikenteeseen soveltuvaa Dr16- ja Dv12-kalustoa sekä mahdollisesti myös muuta kalustoa, kuten logistiikan ja henkilöliikenteen vaunuja. Dv12-vetureita on suunniteltu käytettävän 2030-luvun alkupuolelle saakka, ja Dr16-vetureiden käytön on suunniteltu loppuvan lähivuosina. Vuosittain myytävän kaluston määrä riippuu käynnissä olevien kalustohankintojen etenemisestä ja kuljetusten kysynnän vaihtelusta.