Uutta, kestävää kaupunkiliikennettä omaan kotikaupunkiin

Operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala vastaa VR:n osalta Tampereen ratikan operoinnin suunnittelusta. Yhteinen matka VR:llä on jatkunut jo yli 30 vuotta, ja nyt oman osaamisen saa laittaa likoon uusilla raiteilla omassa kotikaupungissa.

Vesan VR-matka on ollut monipuolinen. Hän on työskennellyt erilaisissa liikenteenohjaajan tehtävissä, tavaraliikenteessä kuljetusohjaajana, kuljetussuunnittelijana sekä tiimiesimiehenä. Matkustajaliikenteessä hän on vastannut myös konduktöörien ja ratapihojen työn operatiivisesta johtamisesta sekä ravintolapuolen operatiivisista toiminnoista. Vesan toimialueena oli pitkän aikaa koko Suomi, jolloin junalla tuli tehtyä työmatkoja jopa 60 000 kilometriä vuodessa.

”VR:n organisaatio on ehtinyt muuttua moneen kertaan sitten vuoden 1987, jolloin aloitin, mutta aina on löytynyt uusi väylä, jossa omaa osaamista on saanut käyttää. Olen tosi kiinnostunut erilaisista tehtävistä, mitä VR:llä on, ja aina rohkeasti astunut uusiin kuvioihin, vaikka ne menisivätkin vähän sivuun tutusta toimenkuvasta. Tykkään olla monessa mukana kehittämässä ja olen iloinen, että olen saanut siihen mahdollisuuksia ja osaamiseeni on luotettu”, Vesa kertoo.

Tampereen ratikan pariin Vesa siirtyi alkuvuodesta 2019, ensin tarjousta tekemään ja kilpailutuksen voiton jälkeen hän otti vetovastuun operoinnin suunnittelusta. Tampereen ratikkaa on kokonaisuudessaan rakennettu yhdessä liikennöintiallianssissa Tampereen kaupungin ja Tampereen raitiotie Oy:n kanssa. Ratikka on tuntunut Vesalle kiehtovalta ja mieluisalta uudelta haasteelta.

”Tämä on moniulotteinen tehtävä, sillä koen, että tällä on merkitystä oman ja koko yhtiön osaamisen kehittymisessä sekä tietysti tamperelaisessa kaupunkiliikenteessä. Olen itse asunut Tampereella yli 40 vuotta, joten itselle tuntuu merkitykselliseltä tehdä juuri tamperelaisille kestävää, vihreää kaupunkiliikennettä ja parasta palvelua”, Vesa kertoo.

"Tykkään olla monessa mukana kehittämässä ja olen iloinen, että olen saanut siihen mahdollisuuksia ja osaamiseeni on luotettu."

VR:n operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala 

 

Lajinsa ensimmäinen ratikka VR:llä ja Tampereella

VR:n vastuulla allianssissa on suunnitella liikennöintiin ja liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat, ja tärkeimpiin tehtäviin kuuluu tietysti myös matkustajien palveluiden suunnittelu. VR rekrytoi alkuvuodesta 2020 ratikalle 9 liikenteenohjaajaa ja juuri nyt on käynnissä n. 65 kuljettajan rekrytointi. Koulutus toteutetaan yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopiston Tredun kanssa.

”Ratikan myötä VR astuu uusille raiteille, ja kun ollaan laittamassa kokonaan uutta liikennettä pystyyn, meillä on mahdollisuus kokeilla uusia asioita. Se on todella kiehtovaa, ei hienompaa mahdollisuutta olekaan. Nyt ideoidaan ja kehitetään sellaista liikennöintiä, jolla mennään seuraavat kymmenen vuotta eteenpäin. On ollut myös hienoa nähdä, että olemme pystyneet tuomaan yhteiseen allianssiin todella korkeatasoista liikenneosaamista”, Vesa kertoo.

Joulukuussa alkoi ratikan koeliikenne, jossa tehtyjä liikennöintisuunnitelmia testataan monista kulmista, ja sitä hetkeä Vesa oli odottanut. Koeliikennettä ajetaan elokuuhun 2021 saakka, jolloin aikataulun mukainen liikenne virallisesti alkaa. Huhtikuusta alkaen koeliikenteeseen otetaan mukaan myös kaupunkilaiset, kun ratikan ovet avataan heille rajoitetusti ja kerätään heiltä huomioita ja palautetta matkustajapalvelun toimivuudesta ratikassa.

”Tämä on hienoa aikaa, kun pääsee näkemään, miten pitkään suunniteltu liikenne toimii käytännössä. Tässä reilun puolen vuoden aikana ehdimme vielä hioa toimintaamme koeliikenteen perusteella niin, että kaikki on valmista, kun matkustajat nousevat elokuussa ratikan kyytiin.”

Vesan kohdevinkki kotimaanmatkailuun:

Vaikka nykyään tamperelainen olenkin, niin vinkkini on tietysti Turku ja Turun saaristo! Se on synnyinkotikapunkini, jossa vietän paljon kesäisin aikaa. Pidän veneilystä, eikä Aurajoen rannan tunnelmasta saa koskaan kyllikseen.