En del av samhället
VR har haft en central inverkan på det finländska samhället i över 160 år, dvs. sedan tågtrafiken började i Finland år 1862. I dag är populariteten av tågresande rekordstor och man reser mer på tåg än någonsin tidigare.
VR är starkt engagerat i att främja konkurrensen inom spårtrafiken. Vi vill vara med och utveckla en hållbar, kundorienterad och konkurrensutsatt spårmarknad som en kombination av Open Access, dvs. fri konkurrens, och regional konkurrensutsättning av upphandlad trafik. Vi strävar efter att öka spårtrafikens färdmedelandel till 10 procent för passagerartrafik (8,5 % år 2022) och till 30 procent för godstrafik (22 % år 2022). Tillväxten förutsätter tillräckliga investeringar i underhåll av bannätet och nya banprojekt.
Vi vill vara med och utveckla en hållbar, kundorienterad och konkurrensutsatt spårmarknad.
Tågtrafiken är framtidens färdsätt, som kan minska utsläppen, främja en ren omställning, utöka pendlingen och stödja Finlands försörjningsberedskap och ekonomiska tillväxt. Vi främjar dessa mål genom aktiv social dialog och nära samarbete med våra olika intressentgrupper.
Finlands spårmarknad
I Finland är fjärrtågtrafiken och godstågstrafiken marknadsbaserad affärsverksamhet och fritt konkurrensutsatt. I spårtrafiken används en Open Access-modell som baserar sig på EU-reglering och där vilken operatör som helst kan komma och konkurrera på spåren och samma rutter kan ha flera transportörer. Transportörerna använder på rutterna sin egen vagnpark eller vagnpark som de hyrt från kommersiella aktörer.

Megatrender som stöder spårtrafiken
Klimatförändringen är en av de viktigaste megatrenderna av vår tid, och dess bekämpning förutsätter tillväxt av spårtrafiken. Eltåget är det miljövänligaste alternativet eftersom det producerar mindre utsläpp och förbrukar mindre energi än andra trafikslag. Av våra passagerartåg drivs 95 procent och av våra godståg 80 procent fossilfritt på el, och järnvägstrafikens andel av trafikens alla utsläpp är endast 1 procent.

Finlands bannät
Trafikledsverket ansvarar för att det finländska bannätet upprätthålls och underhålls. Bannätets totala längd är nästan 6 000 kilometer, varav drygt hälften är elektrifierat. Nästan 90 procent av bannätet är enkelspårigt, vilket innebär att samma spår trafikeras i båda riktningarna.

Spårtrafikens framtid
Vi är med och skapar i Finland en kundorienterad, växande och hållbar spårtrafikmarknad där mer konkurrens och nya tjänster uppstår inom den närmaste framtiden. VR:s mål är att fokusera på tågoperatörens kärnverksamhet och bli ett modernt serviceföretag inom resande och logistik.

Centrala aktörer inom järnvägssektorn
Inom järnvägstrafiken finns många aktörer vars samarbete garanterar smidiga resor och transporter med tåg.

Transportsektorns reglering
Lagstiftning och reglering som berör järnvägssektorn har en central inverkan på hur tågtrafiken upprätthålls och utvecklas. Den tekniska regleringen för spårtrafik och vagnpark är mycket detaljerad, vilket syftar till att förbättra säkerheten för såväl vagnparken, trafiken som spårnätet. Den riksomfattande trafiksystemplanen (Trafik 12) har i sin tur en omfattande inverkan på spårtrafikens utveckling inom den närmaste framtiden.

Verksamhetsmiljö i förändring
Vår affärsmiljö har genomgått en betydande förändring under de senaste åren. Coronapandemin, det höga energipriset och den accelererade inflationen påverkade vår affärsverksamhet mycket negativt, och år 2022 avslutade vi helt person- och godstågstrafiken över Rysslands gräns till följd av Rysslands anfallskrig. Sedan 2023 har VR:s lönsamhet och omsättning förbättrats avsevärt.

Intressentgrupper
Vi vill upprätthålla en aktiv dialog och samarbete med olika intressentgrupper för att bättre kunna uppfylla förväntningarna som riktas mot oss och förbättra våra tjänster och våra egna verksamhetsförutsättningar.

VR som tryggare av försörjningsberedskapen
Vi på VR har en betydande uppgift som tryggare av försörjningsberedskapen i hela Finland.
