Toimitusjohtajan katsaus Q3/2025
Toimitusjohtaja Elisa Markula:
“Kolmannella neljänneksellä kannattavuutemme pysyi vahvalla edellisvuoden tasolla, ja tulosta tukivat sekä matkamäärien kasvu että suhteellisen vakaa operatiivinen toimintaympäristö. Vertailukelpoinen liikevaihto laski kaksi prosenttia päättyneiden ostoliikennesopimusten ja tavaraliikenteen volyymien vähenemisen seurauksena. Logistiikan kysyntä oli olennaisesti edellisvuotta heikommalla tasolla. Määrätietoinen työmme kannattavuuden parantamiseksi jatkui, ja tulosparannustoimenpiteemme etenivät suunnitellusti.
Kaukoliikenteen kannattavuus parani kolmannella neljänneksellä edellisvuoteen verrattuna. Suomessa matkamäärät kasvoivat neljä prosenttia, vaikka laajat ratatyöt ja sähköratahäiriöt aiheuttivat haasteita. Asiakastyytyväisyys säilyi erinomaisella tasolla 51 (48) NPS:llä mitattuna. Ruotsissa merkittävät ratatyöt puolestaan vähensivät matkamääriä ja heijastuivat asiakastyytyväisyyteen, joka laski tasolle 50 (58).
Kaupunkiliikenteen liikevaihto laski päättyneiden ostoliikennesopimusten vuoksi, ja tulokseen vaikutti edelleen eräiden pitkien sopimusten heikko kannattavuus. VR osallistuu aktiivisesti julkisen ostoliikenteen kilpailutuksiin ja laajentaa toimintaansa Ruotsissa. Loppuvuodesta 2025 käynnistyvät Norrtåg- ja Öresundståg -liikennöinnit nostavat VR:n maan toiseksi suurimmaksi junaoperaattoriksi. Uudet, alkavat sopimukset tukevat strategista tavoitettamme kasvaa kannattavasti Ruotsin kilpaillulla markkinalla ja vahvistavat valmiuksiamme kiristyvään kilpailuun myös Suomessa.
Heikko markkinakysyntä laski VR Logistiikan kuljetusvolyymeja kolmannella neljänneksellä 14 prosenttia, jonka seurauksena liikevaihto laski. Tulosparannustoimenpiteidemme ansiosta onnistuimme kuitenkin säilyttämään kannattavuuden edellisvuoden tasolla. Jatkoimme määrätietoisia toimia palveluidemme kehittämiseksi vahvistamalla toimitusvarmuutta, tiivistämällä asiakasyhteistyötä ja panostamalla vähäpäästöisiin ratkaisuihin.
Strateginen tulosparannusohjelmamme etenee suunnitellusti ja aikataulussa. Tämä on keskeistä, jotta voimme rahoittaa lähes miljardin euron investoinnit kalustoon sekä vahvistaa kilpailukykyämme pitkällä aikavälillä. Keskitymme ydinliiketoimintaamme matkustajaliikenteen ja rautatielogistiikan palveluntarjoajana. Osana tätä strategista linjausta jatkoimme paitsi asema-alueiden kiinteistöjen myyntiä ja olemme myös myyneet käytettyä kalustoa alan muille toimijoille.
VR on sitoutunut edistämään kilpailua ja raidemarkkinan kasvua Suomessa. Hallitusohjelman mukaisesti VR perusti Suomen Ostoliikennekalusto Oy:n, joka mahdollistaa uusien toimijoiden tasapuolisen pääsyn julkisesti kilpailutettuun ostoliikenteeseen. VR:n yhtiökokouksen päätöksellä kalustoyhtiö siirtyy kokonaisuudessaan valtion omistukseen 1.11.2025 ja jatkaa toimintaansa itsenäisenä yhtiönä valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksessa. Seuraavassa vaiheessa VR:n omistamaa kalustoa, jota käytetään valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä, on suunniteltu siirrettävän kalustoyhtiölle liiketoimintakaupalla. Markkinaehtoisessa henkilö- ja tavaraliikenteessä käytettävää kalustoa ei siirretä kalustoyhtiöön.
Tulevaisuudenkestävä VR rakennetaan yhdessä. Henkilöstömme sitoutuminen ja osaaminen ovat keskeisiä menestystekijöitä. Kiitän koko henkilöstöä arvokkaasta työstä sekä asiakkaitamme luottamuksesta. Olemme yhteisellä matkalla kohti kestävää ja kilpailukykyistä liikennejärjestelmää, joka palvelee koko yhteiskuntaa.”
VR Groupin tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2023
VR:n kannattavuus parani merkittävästi kotimaan kaukoliikenteen matkamäärien noustessa ennätyskorkealle. Tavaraliikenteessä toimenpiteet kustannusten sopeuttamiseksi ovat pienentäneet laskeneiden kuljetusvolyymien tulosvaikutusta. Ostoliikenteen pitkien sopimusten heikko kannattavuus heikensi tuloskehitystä. Strategian toteuttaminen ja tuloskäänteen vauhdittaminen jatkuvat määrätietoisesti. Yhtiö tavoittelee vuoden 2027 loppuun mennessä 250 miljoonan euron edestä tulosparannustoimenpiteitä, jonka avulla varmistamme kilpailukykymme ja kykymme rahoittaa lähes miljardin euron kalustoinvestoinnit.