Liikennesektorin sääntely
Parhaillaan on käynnissä Liikenne 12 -liikennejärjestelmäsuunnitelman päivittäminen vuosille 2026–2037. Raideliikenne on keskeisessä osassa edistettäessä liikennejärjestelmän tavoitteita: toimivuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä. Henkilöjunaliikenteen palveluja kehitetään kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti yli hallituskausien, minkä vuoksi sääntelyn tulee olla toimijoiden kannalta pitkäjänteistä, ennustettavaa, EU-sääntelyyn pohjautuvaa ja tarjota liiketoiminnalle sekä investoinneille vakaan näkymän tulevaisuuteen.
EU-tason sääntely
Valtaosa kansallisesta rautatielainsäädännöstä on säädetty EU-tasolla. Junaliikenteen harjoittamista säännellään hyvin kattavasti EU-tasolla annetuilla säädöksillä. EU-sääntely edellyttää tasapuolisia kilpailuolosuhteita markkinoilla. Unioni kannustaa kasvattamaan rautateiden kulkumuoto-osuutta. EU:n tavoitteena on luoda yhtenäinen eurooppalainen rautatiealue.
Euroopan laajuinen liikenneverkko (TEN-T)
EU:n liikennejärjestelmän keskeisimmät yhteydet muodostavat TEN-T-liikenneverkon, joka koostuu ydinverkosta, laajennetusta ydinverkosta ja kattavasta verkosta. TEN-T-liikenneverkon palvelutaso on määritelty EU-tasolla. Raideliikenteen osalta ydinverkkoon kuuluvat Suomesta päärata Helsingistä Tornioon sekä ratayhteys Länsi-Suomesta Itä-Suomeen (Turku–Lappeenranta).