Liikennesektorin sääntely
Parhaillaan on käynnissä Liikenne 12 -liikennejärjestelmäsuunnitelman päivittäminen. Raideliikenne on keskeisessä osassa edistettäessä liikennejärjestelmän tavoitteita: saavutettavuutta, kestävyyttä ja tehokkuutta. Henkilöjunaliikenteen palveluja kehitetään kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti yli hallituskausien, minkä vuoksi sääntelyn tulee olla toimijoiden kannalta pitkäjänteistä, ennustettavaa, EU-sääntelyyn pohjautuvaa ja tarjota liiketoiminnalle sekä investoinneille vakaan näkymän tulevaisuuteen.
EU-tason sääntely
Valtaosa kansallisesta rautatielainsäädännöstä on säädetty EU-tasolla. Junaliikenteen harjoittamista säännellään hyvin kattavasti EU-tasolla annetuilla säädöksillä. EU-sääntely edellyttää tasapuolisia kilpailuolosuhteita markkinoilla. Unioni kannustaa kasvattamaan rautateiden kulkumuoto-osuutta. Rautatieliikenteen kilpailua on pyritty avaamaan lisää neljännellä rautatiepaketilla, jonka tavoitteena on luoda yhtenäinen eurooppalainen rautatiealue.
Euroopan laajuinen liikenneverkko (TEN-T)
EU:n likennejärjestelmän keskeisimmät runkoyhteydet muodostavat TEN-T-liikenneverkon, joka koostuu ydin- ja kattavasta verkosta. TEN-T-liikenneverkon palvelutaso on määritelty EU-tasolla. Raideliikenteen osalta ydinverkkoon kuuluvat Suomesta päärata Helsingistä Tornioon sekä ratayhteys Länsi-Suomesta Itä-Suomeen (Turku–Vainikkala).